בא לעד

9-01-08

מישל בן שושן

 

בא לעד

ואמר ה' אל משה בא אל פרעה כי אני הכבדתי את ליבו..

לפי הנציב, שלילת הבחירה מאת פרעה מוסברת כך: ה' כבר החליט מכבר להעניש את פרעה ואת מצרים. עכשיו הוא "משתמש" בו כדי להראות לעולם כולו דרך המנהיג הגדול אז, פרעה, את השגחתו בעולם. לכן, ה' בוחר את דרכי הענישה האלה כי הם משמשים את השגת מטרותיו.

עמי הארץ צריכים לדעת אחרי המכות במצרים את כללי השגחה הכלליים: אין כה' , ה' בקרב הארץ, לה' הארץ,..

אבל לישראל, המכות על מצרים משמשים גם כן לידיעת דרכי ההשגחה של ה' בעולם. והם צריכים לא רק להרגיש אותם בזמן שהם בוצעו, אלא , בנוסף, לשנן, ללמד אותם את בניהם, לספר, בכל דור ודור על המכות האלה כי זה מביא לידיעת ה'. וזו המטרה העליונה :"וידעתם כי אני ה'"

 

*לע"ד: יש מקום לחשוב על אפשרות הסבר הפשט כך:"בא אל פרעה" (ולא כתוב למה בפסוק!)" כי אני(ה') שם, בליבו"! הרי אני מכביד את ליבו, אז אני,ה' נמצא בלב פרעה!!! ה' הרי הוא מלך מלכי המלכים. אז ה' אומר למשה שהוא יכול למצוא אותו, את ה', בלב פרעה כרגע! אז :"בא אלי!""אני שם"!

אפשר להתבונן גם  בהיסטוריה  עצמה כדי להבין לפעמים את דרכי ה'. ולא רק בתורה!

 

*הנני מביא מחר ארבה..(י-ד)

למה מחר? כי מחר דווקא, יש רוח קדים עזה שאמורה לנשוב באזור!

כאילו ה' רוצה שהמכה, הנס של הארבה, יהיה מורכב על תופעת טבע לא ניסית! כל מכה מורכבת מחלק ניסי, אל טבעי, ומחלק טבעי לגמרי.

כי מטרת ה' היא שידעו שה' קיים בעולם כל הזמן, אפילו בדרכי הטבע הרגילים. הרוח יהיה טבעי והארבה, בכמותם הם יוצאי דופן.

מצד אחד ה' ברא עולם ונסתר ממנו. כך שאי אפשר להבין בקלות שיש מנהיג.

מצד שני ה' רוצה שנדע שה' הוא האלוהים, ושהוא זה שמהווה הכל בהשגחה מיוחד כל הזמן.

בעיית עם ישראל היא לדעת לחיות את שני המצבים ביחד ולהעיד בעיני העולם שחיים בהשגחת הבורא בעולם טבעי.

לכן המכות והאותות באים בשילוב האל טבעי עם הטבעי!

לא מדובר בתופעות מוזרות, אין חייזרים, אין חיות מוזרות, אין תופעות טבע יוצאות דופן. בסך הכל מדובר על חומרים טבעיים :מים, דם, צפרדעים,,,אבל יש אלמנטים אל טבעיים משולבים. וזו בדיוק מטרת המכות: ישנה השגחה מוסוות בטבע.

 

ולכל בני ישראל היה אור במושבותם(י-כג)

בא הכתוב להודיענו שבכל מהלך של מידת הדין, כמו שזה פוגע ברשעים, כך זה מיטיב עם הצדיקים. כך גם בגאולה, אם משהו נגאל, אז מי שלא משתתף בגאולה, זה מזיק לו. שום דבר לא ניטראלי! או חושך או אור. ובמות רשעים בא אור לישרים!

 

אני יוצא (יא –ד)

למה חשוב לדעת שה' בעצמו ביצע את מכת בכורות ? "אני ולא מלאך, אני ולא שרף"? כי מהלך המכה הזו היא מיוחדת: לא מדובר על המתת אנשים בכוונה תחילה, כאילו יש רשימה של הנידונים למוות, ואז עוברים בכל בית והורגים מי שברשימה!

אלא: ה' בעצמו בא ועובר במצרים. כל מיש יש לו כוח מיוחד, כל מי שמופלא ברוחניות, כמו הבכורות שהם מיוחדים במעלתם הרוחנית יותר מהשאר, אז הם יפגעו מעצם המצאות ה' במחיצתם. בדומה למה שאירע למשה בדרך למצרים , כשהגיע למלון, אז הוא התעסק בדברים חומריים, הוא ירד מגדולתו שבה שרה מאז מראה העגל. אז, השכינה שהיתה איתו כל הזמן, פתאום הפכה לאייום! "ויפגשהו ה' ויבקש המיתו"! מושה היה יכול למות ברגע זה כי הוא לא היה מסוגל לקבל את פני ה' ברגע זה.

כך במצרים, כדי להילחם בכוחות הטומאה, בא ה' בכבודו לשם וכל מי שהיה גדול  מאוד בטומאה מת ממלה.

אז יש לשאול: ומה עם הרשעים שבישראל? גם ה"בכורים " של ישראל היו עלולים להיפגע!. נכון. ולכן היה צריך מהלך נוסף מיוחד של "פסיחה" על בתי בני ישראל. כי אם ה' היה עובר בתוך בתי ישראל גם כן, ייתכן מאוד שהבכורים ואנשי המעלה שלהם היו ניזוקים במידה ולא היו ראויים לקבל את פני ה'!

"פסח", זו אפליה גדולה ועיוות במידת הדין! אפילו אם אילו( המצרים) ואילו(ישראל) רשעים, אילו מתים ואלו ניצולים!

(ראה גם פירוש הנציב בפסוקים:

  • יב-יב וגם יב-יג :ועברתי..והיכתי..ופסחתי..ולא יהיה בכם ..
  • וגם יב-כג: ולא יתן המשחית לבא
  • וגם יב-כט: עד בכור השבי)
  • וגם יב-כז: אשר פסח ..ואת בתינו הציל)

 

החודש הזה לכם ראש חודשים(יב-ב)

כלל גדול:באותו יום שברא דבר מסויים, מסוגל הדבר הזה להתחזק באותו יום ,כל שנה אחרת, בכל דור.

בגלל זה מדליקים אש בהבדלה כי זה הזמן שבו אדם הדליק אש לראשונה

בגלל זה גם חוגגים בתאריכים קבועים מאורעים הסטוריים: תשרי : בריאת האדם הכללי , לכן באותו יום בא דינו של כל אחד. ניסן : זמן הגאולה, העבודה והחרות לעם היהודי בלבד( ראשון הוא לכם) וכן ימי הולדת וכו'..

 

*ולקחתם אגודת אזוב (יב-כב)

במסכת זבחים צו':" היו 3 מזבחות בכל בית במצרים: 2 המזוזות והמשקוף . רבי שמעון אומר ארבע: כי היה גם הסף"

מה עניין מזבח לכל אחד ממרכיבי הדלת?

המשקוף אברהם תורה הגנה מאויבים
מזוזה יצחק עבודה- תפילה פרנסה
מזוזה יעקב גמילות חסדים שלום
הסף ? דרך ארץ ?

יש פסוק שבו כתוב "על המשקוף ועל שתי המזוזות" . ויש פסוק הפוך שאומר :"על המזוזות ועל המשקוף".

כי שניהם נכונים: העבודה וגמילות חסדים הם אלה שמעמידים את התורה. והתורה מעמידה אותם.

מעניין שרבי שמעון טוען שהעובדה שהדם היה בסל אשר בסף, וממנו טובלים האזוב בכל פעם כדי להצליף על המשקוף והמזוזות, והסף זה הדרך ארץ, הבסיס שבלעדיו אין כלום! בעצם זה החלק הכי חשוב בכניסה! עוד לפני המזוזות והמשקוף שהם תוספות!

בעבודה הזאת, ישראל אומרים שהם ממשיכים את עבודת האבות ושהם ניצולים על ידי אלוהי אברהם ,המעניק הגנה מפני האויבים, אלוהי יצחק המעניק פרנסה בהשגחה פרטית, ואלוהי יעקב שמעניק שלום.

בני ובעבודה הזאת,ישראל גם מצהירים שהם ניצולים ממצרים רק בזכות  ישראל גם מצהירים בזאת כי הם ניצולים אך ורק בזכות האבות!

 

 

והיה כי יאמרו אלכם בניכם:"מה העבודה הזאת לכם"(יב- כו)

זו שאלת הרשע. לפי המגיד. למה? ולמה לא משיבים לו בהגדה את הפסוק הבא שנראה כתשובה:"ואמרתם זבח פסח הוא לה'"?

קודם כל לא כתוב "ואמרתם אליהם" אלא "ואמרתם" כאילו "אתם תגידו לעצמכם". אבל באמת לשאלת הרשע , אין להשיב בכלל! הקהה את שיניו!

השאלה שלו היא מאוד קשה:" למה ה' בחר בנו? למה אנחנו ולא עם אחר? למה אתם לקחתם על עצמכם התפקיד הזה? למה ה' הטיל עליכם העבודה הזאת- לכם דווקא?" בעצם אין לנו תשובה אמיתית. ככה!. אין תשובה על שאלה כזאת. למה אני חי? למה דווקא אני הוא אני? אנו עם ישראל ואותנו הוציא משם ואותנו "בחר" מכל העמים. עלינו להבין מה עלינו לעשות עלינו להבין מה המטרות, מאיפה באנו, לאן הולכים.. אבל לא למה ה' בחר בנו! זו עובדה!. לכן אין להשיב לו! ובכל זאת, הנה התשובה: (החלקית מאוד) : ה' החליט! ה' פסח עלינו! זה פלא !נכון! זו אפליה!

מעניין לשים לב שמארבעת הבנים, היחיד שנמצא בארץ ישראל (והיה כי תבואו אל הארץ…) זה הרשע!

 

*טרם יחמץ(יב-לד)

היה לבני ישראל צו לא לאכול חמץ בלילה הזו כבר מהראשון לחודש. אז הם הכינו הבצק כדי לעשות מצות. אבל הם מיהרו ולא הצליחו לאיפות את כל הבצק בלילה ההוא. אז הם לקחו אותו על שכמם. אם הוא היה מחמיץ , אז היו שורפים אותו כמצוות החמץ. אבל הנס הוא שהוא לא החמיץ!! הוא נשאר מצה!!

 

 

וגם צדה לא עשו להם(יב-לט)

לא רצו לעשות "קניות" לדרך כדי שלא ידעו המצרים שהם לא חוזרים.

 

 

 

ויעשו כל בני ישראל כאשר צווה ה'(יב-נ)

ומה עשו?? מה שכתוב בפסוק הקודם!: "ערל לא יאכל בו" אז מה עשו? הם עשו את ברית המילה!!! משה מוהל ואהרון פורע!

 

 

 

 

קדש לי כל בכור(יג-ב)

לפי הנציב,זו אחת הפרשיות העיקריות בתורה. והוא מפרש כל מילה ומילה באריכות וכדאי לקרוא אותו במקור.

בקיצור: כל אומה צריכה שלושה דברים: מלכות, צבא וכלי זיין!

עבור עם ישראל כך זה מתורגם:

מלך= קבלת עול מלכות שמים

ראשי צבא= אנשים שיקחו על עצמם הנהגת העם. בזמן ההוא זה אמור היה להיות הבכורים. כי הם יותר רגישים לצורכי הכלל. ולכן הק מבקש לקדש אותם.

כלי הזין= התורה. כאמצעי להגן על התרבות המיוחדת נגד התרבויות האחרות.

  • קדש לי כל בכור: למה יש לקדש אותם? היה יכול להגיד "קדושים הם הבכורים". אלא, שצריכים לחנך המנהיגים. חייבים לפתח ולתפח את חוש המנהיגות והאחריות הקולקטיבית. על משה לעשות מעשה כדי ל"קדש" הבכורים- קרי המנהיגים.
  • זכור את היום הזה: ברצון ה' שישראל ידעו כל הזמן שאין להם להשתעבד לאדם אחר. וכדי להזכיר זאת כל הזמן, יש להם לזכור את היום הזה אשר יצאו לחרות כדי להמליך עליהם ה'.
  • ולא יאכל חמץ: צריכה להיות איזה שהיא פעולה שתזכיר להם זאת: וזה אכילת מצה: האדם נוטה להחמיץ: העיסה תופחת למימדים שגולשים מההרכב הטבעי שלה. כמו האדם שפועל בחבולות להעלות העיסה כל הזמן! המצה מחזירה אותו לעיקר. ללא חמוץ והחמצת העיקר: לזכור העיקר:
  • והיה כי יביאך ה' אל ארץ ..זבת חלב ודבש: חייבים לזכור עוד יותר כשמגיעים לארץ ישראל. שם, יש נטייה לשכוח עוד יותר! וחייבים יותר לעבוד את העבודה הזאת בחודש הזה.
  • והיה לך לאות על ידך: לא מספיקה הזכירה פעם בשנה בפסח, אלא כל יום, בתפילין מול העניים והלב. המטרה היא תמיד הזכירה הזאת!הקשרים בתפילין נעשים כדי שנזכור, שנעשה את הקשרים המתאימים!
  • למען תהיה תורת ה' בפיך: מי שמניח תפילין פטור מדברי תורה וכן להיפך בעיקר הדין. אבל ההלכה בקשה בכל זאת להניח תפילין. ובכל דבר שקשה לאדם להבין דבר, אז דורשים ממנו עוד יותר פעולות כדי להשריש הדבר בליבו. לכן יש כל כך מצוות כדי לזכור יציאת מצרים!

 

 

(יש ללמוד באריכות את הפירוש של ה"הרחב דבר" האחרון של הפרשה הזאת על עניין כוח התורה בהגנה והמשל לחרב)

 

בע"ה ד שבט התשע"א

מישל בן שושן

 

בא לעד2

 

"…ולמען תספר באזני בנך ובן בנך.."

 

למה כתוב "בן בנך"? אם היה כתוב רק בנך, כל אב מצווה ללמד בנו, כך שבן בנו מקבל את המידע על ידי אביו!

נראה לי לצרף לפסוק הזה את הפסוק בדברים:

"שאל אביך ויגדך זקנך ויאמרו לך"

גם בפסוק הזה, יש צורך ששני דורות ישתתפו בחינוך הזה!! למה?

 

נראה לי שהבן צריך לקבל שני סיפורים שונים. אחד של אביו (בלשון יותר "קשה"- ויגדך) ואחד מסבו , באופן טבעי , בצורה יותר עדינה ורכה (ויאמרו לך). חשוב שהסיפור יהיה שונה. לפחות בצורת הסיפור אם לא בתוכנו, או בחלק תוכנו. כך, הבן יוכל להבין שהסיפור קשור לבן אדם המספר. לכל אדם יש את צורה ותוכן סיפור שונה. כך, יוכל הבן לבנות לעצמו סיפור משלו.

 

כמובן שלא מדובר על סיפור שונים עד כדי כך שיספרו מאורעות שונים. מדובר כאן למשל ביציאת מצרים וסביר להניח שהסיפורים יהיו מאוד דומים. אבל, כשמדובר ביציאת מצרים של האדם עצמו, היציאה מהגלות שלו, ממה שהוא למד מיציאת מצרים עבור חייו, ממה שנגע בו באמת מתוך הסיפור הכללי, יש הרבה שוני.

 

הסיפור הוא אב הטיפוס של התורה שבעל פה. והעיקר בה הוא הביטוי העצמי של המסורת הכללית.

המסורת בנויה מכל הסיפורים האלה. אפילו אם סיפור האב סותר את סיפור הסב, הכל ייכלל בתוך המסורת של הבן! וזאת, ילמד אותו לבנות סיפור שלישי , משלו, שימסור לדורות הבאים.

 

נראה ש טעם מצוות התפילין :"למען תהיה תורת ה' בפיך", חיוב לימוד ועיסוק בתורה שבעל פה, היא אבן הפינה של כל היהדות

בע"ה ו שבט התשע"ב

מישל בן שושן

 

בא לעד2

 

הנה דרכי חשיבה ושאלות שיש לי להמשיל ולהעמיק בהם ב"ה

 

מה תפקיד עם ישראל?

נראה לי שעיקר תפקיד עם ישראל הוא להעביר לדורו הבאים את מה שהתגלה במצרים ובמיוחד במכות.

המכות הם כמו הדברות או המאמרות.

לכן אולי יש כל כך דאגה לנושא "איך למסור את מה שקרא לדורות הבאים":

  1. ולמען תספר באוזני בנך…
  2. מצוות פסח דורות לוקחת יותר מקום מאשר המצוות של פסח מצריים!
  3. שלושה בנים כתובים בפרשה.
  4. גם מצוות כמו פדיון בכורות ותפילין קשורות לצורך להעביר את המסר הלאה

כי, לא מצרים ולא כנען מסוגלים למסור לבניהם ולדורות הבאים את המסר! הם בני חם! ורק בני שם ועבר מסוגלים להעביר את המסר.

המטרה היא שכל עמי הארץ יכירו וידעו את ה'. בגלל אי יכולת להעביר את המסר לדורות ולהמשיך בידיעה הלאה , נוצר עם ישראל שידאג למסור המסר עד לאחרית הימים. נתנו "אותות" במצרים. ורוב המצוות שיינתנו לישראל הם "אותות" שצריכים להעביר הלאה לדורות הבאים . ובאופן עקיף לכל עמי הארץ בסופו של דבר.

 

התורה

ייתכן שגם התורה נתנה רק כדי שעם ישראל יוכל להנציח את מה שקרא במכות!

עם ישראל לא נולד סביב מתן התורה. הוא נולד סביב יציאת מצרים. ההשתייכות לאבות ולהיסטוריה הם אלה שקובעים מי הוא יהודי! ולא קיום כזה או אחר של מצוות או לימוד התורה!! כל פעם שהתווספו גרים לישראל , זה היה בעקבות הצטרפות לגורל ההיסטורי של ישראל (רות תאמר: "עמך עמי" ורק אחר כך "אלוהיך אלוהי"). הערב רב יצא לא בזכות שמירת מצוות או קבלת תורה. ייתכן שהתורה נתנה דווקא בגלל הערב רב ודומיהם בתוך ישראל שלא יצליחו להמשיך להשתייך לעם, להיסטוריה ולאבות בלי מצוות התורה!!!

 

למה לאכול שה?

  1. זה לא הזמן להתעסק באוכל ובצליה!!
  2. ראשו על קרעיו ועל "קרבו". מזכיר מאוד את המילה "קרבו" של הפסוקים הראשונים: כי אני הכבדתי את ליבו… למען שיתי אותותי אלה בקרבו"!! אם האותות נמצאים בקרבו של פרעה והשה הוא המייצג את מצרים, הוא, לפי המדרשים , האליל של מצרים, אז המצווה לאכול השה היא דומה "לאכילת מצרים" ובתוכם האותות שה' שם בהם!!

 

המקדש והמשכן יהוו תחליף לבית היהודי במצרים:

  1. יש לקחת שה ולשיוט אותו עם הרבה הלכות שנמצא בקרבנות בספר ויקרא. אין להשאיר ממנו עד הבוקר..שה תמים בן שנה..
  2. זריקת הדם על המזבח יחליף את זריקת הדם על המשקוף ועל המזוזות.
  3. הקרבנות באים לכפרה. גם קרבן פסח בא לתת לישראל כמן "כפרה" על הצלת הם ולא הצלת המצרים. הקטרוגים, מידת הדין, שואלים את האלוהים "למה אלו ולא אלו??". יש כאן כמן "כפרה" עם הקטרוגים האלה. גם מחיקת עוונות וגם צבירת זכויות!

עבדי פרעה

מי הם ? אנו רגילים לתרגם "משרתי פרעה" אבל כתוב מה שכתוב!

מתקופת יוסף, כל המצרים (חוץ מהכוהנים) הם "עבדי פרעה"!

ובכל זאת,יש להם מה להגיד! פרעה שומע לדעותיהם וגם התורה מתעניינת במה שהעבדים האלה אומרים!

אולי הם נציגי העם!

 

 

למה להקים מקדש אחד ולא להמשיך קרבנות בבית של כל יהודי כמו במצרים??

  1. היינו משיבים שצריכים "מקום קדוש" טהור, נקי! אבל מצרים מתוארת כמקום הטמא ביותר! משה היה צריך לצאת מן העיר כדי להתפלל אל ה'!!
  2. הטענה של ה' ברצון להוציא את ישראל היא שיבואו במדבר "לעבוד" אותו. הם לקחו אתם בהמות כדי להקריב מחוץ למצרים. אבל הנה שלפני היציאה, סותרים את הטענה הזאת ומקריבים דווקא שם! בזמן מכת בכורות שבכל מקום יש שם מת! והטומאה בשיאה!! למה לא לחכות עוד יום ויקריבו במקום "יותר מתאים"!!
  3. האם הקרבן בבית פרטי איננו מהווה סכנות גדולות מדי? כמו איבוד השליטה של הכהנים על מעשה העם או עבודה זרה פראית!
  4. הקמת עם אחד למרות ריבוי השבטים, כנראה מצריך מקום עבודה אחד. אז אם כן, מה השתנה בין הלילה ההוא וכל שאר ימות ההיסטוריה? במצרים יש מקום לקרבן פרטי ולא בארץ כנען!!
  5. איסור הבמות לא היה גורף בכל התקופות. אבל כל פעם שהיו במות, היתה עבודה זרה.ואפילו במקדש היתה עבודה זרה! אבל תחת השגחת השלטונות!
  6. אולי ,במצרים, ישראל היו עדיין "טריים" מדי והיו יכולים לעשות עבודה פשוטה של קרבן פסח בלי לסטות לעבודה זרה.
  7. קרבן פסח אפשר לה' לפסוח על בתי בני ישראל (פירוש האור החיים הקדוש)!!ולכן הוא נקרא כך, לפני מעשה הפסיחה. כלומר, בלי קרבן פסח , ישראל היו מתים במצרים! קרבן הפסח היה הכרחי כדי לצאת!! אולי זו הסיבה שה' לקח סיכון בהיתר הבמות במצרים? אולי עדיף לעבוד את ה' רק במקום מרוכז אחד כמו המקדש ורק האילוץ הרגעי של היציאה גרם להיתר להקריב קרבן בבית במצרים?
  8. או, להיפך, יכול להיות שהדבר המובחר הוא הקרבן האישי הפרטי בתוך הבית. ובגלל הסכנות הכרוכות בדבר, בוטל הדבר (אולי בעקבות חטא העגל) והוחלט על מקדש אחד ואיסור הבמות?
  9. או אולי, ה' חיכה שעם ישראל יהפוך לעם אחרי היציאה כדי צוות על הקמת מקדש אחד ובמצרים "לא היו יכולים " להקריב במקום אחד (בגלל אילוץ המצרים או בגלל שישראל לא היו עדיין עם אחד) וההקרבה בכל בית היתה הדרך היחידה לפרטים לצאת ואחר כך להפוך לעם אחד עם פורקן מרוכז במקום אחד.

בע"ה ט שבט התשע"ג

מישל בן שושן

 

בא לעד5

 

למען תספר

נראה לנו שיש לנו לספר את יציאת מצרים כי..פשוט זה קרה! כמו כל סיפור, הוא בא להנציח מאורע.

אבל הפסוק אומר בדיוק ההיפך: "אני הכבדתי את ליבו..למען שיתי אותותי אלה בקרבו ולמען תספר באוזני בנך.." כלומר יציאת מצרים קרתה כדי שנספר!! המאורע קרה כדי שנוכל לספר! המטרה היא לא המאורע אלא הסיפור!!

"למען תספר באזני בנך ובן בנך". למה יש מצווה לספר לנכד? הרי הבן יספר לבנו והנכד יהיה "מודע" לסיפור! אלא שכל סיפור שונה. שונה הסיפור לבן מהסיפור לנכד! שונה סיפור מהאבא מהסיפור מהסבא! (שאל אביך וייגד לך זקנך ויאמרו לך). כי הסיפור תלוי במספר, בזמן המסוים שהוא נמצא בו בחייו כשהוא מספר, הוא גם תלוי למי מספרים, לאוזן השומעת את הסיפור.

האם המאורע חשוב או הסיפור??

לכאורה, המאורע הוא העיקר ויש לספר אותו ככל שאפשר באובייקטיביות הראויה כדי שמי ששומע את הסיפור "ידע" בדיוק מה קרה!! אבל נראה לי שההיפך הוא הנכון או הרצוי: המאורע הוא רק סיבה והסיפור הוא  העיקר. המאורע בהוא כמו התורה שבכתב. העיקר היא התורה שבעל פה! הפסוק הוא רק סיבה, הזדמנות לפרשנות! הפרשנות, החיים שמפיח הקורא, היא המטרה!!

האדם שמספר את הסיפור הוא הרבה יותר משמעותי מהמאורע! מי /שנותן את המשמעות זה הסיפור!!

 

 

"עם" או "מפלגה"?

האבות בספר בראשית יצרו תהליכים שהתאימו, כל אחד לפי השקפתו, לרצון ה' שבחר בהם , כנראה בזכות הדעות והמעשים שלהם. כל אחד מהאבות חשב, פעל, בכיוון שמצא חן בעיני ה' והוא בחר בהם.

אבל איך ניצור "עם"?

  1. "עם" הוא אספת אנשים שיש להם קשר משפחתי בניהם! כלומר, אין לנו שום הבטחה שהם יתאימו לדרך שבה בחרו אבותם!
  2. "מפלגה" היא אסיפת אנשים שחושבים בערך אותו דבר. כל אחד אמור להצטרף למפלגה אחרי שהוא בחר בדרך שלה .

אם כן, יותר נוח ליצור "מפלגה" מאשר "עם", כשרוצים שכולם ילכו בדרך מותווית! בכל זאת, ה' בחר ב"עם". כלומר, שמה שיגדיר את ההשתייכות לציבור הזה הוא הקשר המשפחתי והחוויה המשותפת. יש כאן עניין של "זרע", של "תא משפחתי", של "היסטוריה" משותפת שעולה על עניני דעות !

ובכל זאת, יש להנחיל ל"עם" הזה ערכים משותפים ודרך משותפת. אם האבות נבחרו בזכות ערכים מסוימים, יש להעביר את הערכים האלה לבניהם כדי שהעם יקבל גם את היתרונות של המפלגה! לא שכולם יחשבו אותו הדבר, אבל שיהיה להם "דרך" משותפת והיסטוריה משותפת!!

 

 

בן

לכן, לדעתי, המילה העיקרית בכל הסדרה שלנו היא המילה "בן". איך להעביר לבן את הערכים והדרך וההיסטוריה המשותפת כדי ליצור את העם הזה?

כל יציאת מצרים באה כדי שנספר לבן! שיהיו ערכים שהעם חיווה ושהוא יוכל להנחיל לבניו.

אני אוסיף ואומר שהמצוות שהעם מצווה בפרשה הזאת באות כולן אך ורק כדי להנחיל את החוויות והדרך המשותפת לבנים!!

נראה לי אפילו שיש מקום לעשות גימטרייא קטנה על הנושא:

פרשת וארא ענינה שבע מכות .(כמו שהסברתי בקבצים הקודמים, הן באות להאות לישראל שכבר לא כדאי להישאר במצרים. שבע המכות נוגעות לעולם הטבע: הכלכלה, הבריאות, ..)

פרשת בא עוסקת בשלוש המכות האחרונות שנוגעות לתרבות המצרית. להשפיל את אלוהי מצרים בעיני ישראל. להראות להם שזו לא תרבות שמתאימה להם.

7X7 = 49 זה עולם הטבע שב7המכות הראשונות. מ"ט (שערי טומאה). המטה של משה.

3= שלוש המכות הרוחניות יותר

49+3= 52= בן!

כלומר מטרת כל המכות היתה להעביר לבן את המסר.

 

קדש לי כל בכר:

הפסוק הראשון אומר שה' מצווה למשה שיקדש הבכורים. אבל הפסוק השני, במקום לספר לנו שמשה הלך לבני ישראל לקדש להם הבכורים, משה מצווה לבני ישראל כל מני מצוות אחרות:

איסור אכילת חמץ, אכילת מצה,חגיגת פסח בחודש האביב, זכר יציאת מצרים, מצוות תפילין, מצוות יישוב ארץ ישראל.. ורק אחר כך, משה מעביר סוף סוף את המסר העיקרי: לקדש הבכורים! למה? למה משה מצווה את כל המצוות האלה לפני העברת המסר העיקרי?

נראה לי, לאור כל מה שכתבתי לעיל לפרש זאת בפשטות: מטרת כל המצוות האלה היא לתת לישראל כלים כדי לקדש הבכורים! קידוש הבכורים זה קידוש הבנים. הבנים הם אלה שיהיו אמונים על עבודת ה'! אבל איך לחנך את הבכוים האלה ואת כל העם? יש לתת להם מצוות אלה כדי שישתייכו למורשת האבות , לחוויה של האבות, לדרך האבות! וזה דבר שהוא רחוק מלהיות פשוט וטריוויאלי! לא לחינם ההשתייכות של בן ישראל לכלל מסומלת על ידי מצוות התפילין! הנחת התפילין היא ההכרזה, כל יום שאני שייך לעם הזה. שאני נכנס לעם הזה כאילו זו הייתה מפלגה שאני בוחר בה, בנוסף להשתייכות הטבעית שיש לי לעם!!

 

"זאת חוקת הפסח= כל בן נכר לא יוכל בו"

זה פסוק מדהים: קרבן הפסח בא בעיקר כדי לוודא שאני ממשיך להיות יהודי!

אונקלוס מתרגם :"בן נכר= יהודי שהסתלק מיהדותו"!

ייתכן מאוד שה"בן" שכל כך עמלנו כדי לשייך אותו לעם ולדרך המיוחדת שלו, יבחר לפרוש מהדרך הזו!! לא רק שהתורה לוקחת אפשרות זו בחשבון, אלא היא מבקשת מכל יהודי, בכל שנה, לוודא אם הוא נשאר או שהוא עוזב את דרך האבות!! באכילת קרבן הפסח אני עושה דבר אחד: אני חותם על עוד שנה! אני מסכים להיות חלק מהעם הזה. אני מצביע שוב למפלגה הזאת!!

ביציאה מצרים, קרבן הפסח היה המעשה שגרם ליהודי להינצל כיהודי ממצרים ולהשתייך לעם היהודי.זה היה הפתק ההצבעה הראשון ! אבל, בכיוון שבכל דור ודור מתייצבים מול אותה הבעיה: האם שייכותי לעם היא עדיין תקיפה? האם הבן שלי ,שיש לו שייכות טבעית לעם, יבחר מרצונו להמשיך להשתייך לדרכו של העם ? קרבן פסח הופך אז למצווה לדורות ולא רק ברגע היציאה!!

כל מי שלא מקריב הפסח, מוציא את עצמו מעם ישראל. הוא חייב כרת!

לכן אלה שהיו טמאים ולא יכלו להקריב הפסח במועדו כל כך רצו להקריב קרבן פסח שני!

וארא אה

בע"ה כד טבת התשע"ב

מישל בן שושן

 

וארא אה

 

וידבר אלוהים אל משה- ויאמר אליו אני ה'.

החלק הראשון של הפסוק נראה מיותר. מה תוכן הדיבור? ה' מודיע למשה שיכול להיות שנעשה במשה רושם שה' הוא בעל הרחמים ורצונו לגאול את ישראל כי הוא מרחם עליהם..וזה גרם למשה לטעות ולכעוס בסוף הפרשה הקודמת: השליחות שלו לא הביא לגאולה אלא דווקא להרעת מצבם של ישראל! אכן, ה' הוא גם כן יכול לנקות בפעולות מכאיבות. ה' הוא האלוהים. הוא איננו רק בעל הרחמים , הוא גם דיין בעל מדת הגבורה .ואם ה' מציג את עצמו בפרשיות האלה, כלפי פרעה, כלפי ישראל, וכלפי משה עצמו, יש להדגיש את הדברים האלה כי הם עקרוניים! לכן, כתוב "וידבר( לשון קשה) אלוהים (בעל מידת הדין)- ויאמר(לשון רפה).. אני ה' (בעל הרחמים)".ה' הוא האלוהים! כמו בתפילה, במקום גילה שם תהיה רעדה!

 

וארא אל (..האבות )ושמי ה' לא נודעתי להם.

היה צריך לכתוב "שמי לא הודעתי להם". אבל , אומר הא"ה :" ה' ברוך הוא , הוא שמו ושמו הוא"!! כלומר, עבור האדם, שמו של ה' הוא היכולת להשיג את ה'. זאת ההגדרה של "שם ה'". עבור האדם, הצגת שם ה' היא הצגת ה' עצמו!. לכן, כשה' מודיע את שמו הוא מודיע את עצמו! ולכן כתוב "נודעתי"!

 

וארא….באל שדי ושמי ה' לא נודעתי להם

  1. ה' מודיע למשה שהוא גילה להם שתהיה גלות. עם זמן קצוב (400שנה). "אל שדי"= ששם קץ לגלות. אבל הוא לא הודיע להם שיש אפשרות לקצר את זמן הגלות על ידי מידת הרחמים! וזה מה שהוא עושה עכשיו למשה: קיצור הגלות בגלל הצעקה של העם ומידת הרחמים שלו.
  2. הסבר אחר: אל שדי= השם של ההבטחות. שם ה'= השם של הגשמת ההבטחות. האבות קבלו ממני רק הבטחות אבל לך אני מתגלה כאל המבצע .

 

וגם אני שמעתי את נאקת בני ישראל..

יש שלוש סיבות , בגללם ה' מוציא את ישראל עכשיו, קודם הזמן הקצוב:

  • ההבטחה לאבות (אבל זה לא מסביר קיצור הקץ)
  • תפילת ישראל
  • הרחמים של ה' לגבי הצער של ישראל (ללא קשר עם התפילות שלהם) והיא שמיעת הנאקה.

 

לכן אמור לבני ישראל…

  1. אני ה'
  2. והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים: הפסקת העינויים מצד המצרים, וזה קרה בהתחלת מכת דם)
  3. והצלתי אתכם מעבודתם: ישראל המשיכו לעבוד אחרי שנפסק העינוי והסבל! כנראה, ישראל היו מורגלים לעבוד ולא יכלו להפסיק. העבודה הפכה לטבע אצלם! וזה שיעבוד מסוג אחר שאנו יכולים לראות אותו עד היום ((WORKALCOHOLIC !
  4. וגאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשפטים גדולים: זו היציאה הפיזית שקרתה בסוף המכות , כולל קריעת ים סוף.
  5. ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלוהים: מדובר על מתן תורה.
  6. וידעתם כי אני ה' אלוהיכם המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים: החלק הזה , איננו תלוי במעשה כל שהוא מצד האלוהים. כאן, מדובר על החלק של ישראל עצמם! האם דורשים מישראל "לדעת" את ה' לגמרי? ייתכן שלא! הנביאים אומרים שהארץ תתמלא "דעה את ה'" כמים לים מכסים, רק באחרית הימים!. יש לנו הרבה מצוות שבאות כדי ש"נדע" את ה'. למשל, חג הסוכות באה כדי ש"ידעו" דורותיכם ..כלומר, הידיעה השלמה שמורה לאחרית הימים. אבל, בינתיים יש מצוות ידיעה , שהוא תהליך שבבסיסו, הביטחון והאמונה בה'. מהרגע שישראל חטאו במרגלים, הם ניתקו הקשר הבסיסי הזה וה' החליט שלא להתקדם בשלב הבא שהוא :"והבאתי אתכם אל הארץ"! הדור דעה ששבר את הקשר הבסיסי על "הדעת האינטימית" עם הבורא, לא יזכה לשלב החמישי. רק הדורות הבאים יכנסו לארץ. וייתכן, לע"ד, שרק אז נוסדה מצוות הסוכה! כדי לתקן את חטא המרגלים! כדי להבטיח את המשך "התהליך של ידיעה התמידית"."למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל". כשהאדם הכניס את כל היבול בביתו, המבחן האמיתי מתחיל: האם הוא יכיר את ה'? האם הוא ישב בצל האמונה או לא! זה המבחן של הידיעה!
  7. והבאתי אתכם אל הארץ..: כמו שהסברנו לעיל, יוצאי מצרים לא זכו לזה כי הם חטאו בשלב הקודם של הידיעה! לכן, רק הבנים "שידעו את ה'" יכנסו לארץ!! יש להעמיק בצורך הזה של הידיעה כדי להיכנס לארץ ישראל! לע"ד לא מדובר בכלל על ידיעת התורה או כל ידע אחר. אלא מדובר על הקשר האינטימי שמרגישים עם ההשתייכות לעם ישראל כדי למלא אחר הפרויקט האלוהי. הא"ה לא עושה הקבלה בין "וידעתם" למתן תורה! הוא עושה ההקבלה בין "ולקחתי אתכם לעם" עם מעמד הר סיני!

לסיכום: בהתחלה ה' מכריז "אני ה'"! אבל יש תהליך ארוך שישראל יחוו בהיסטוריה שאמור להביא אותם לידיעה יותר עמוקה ואינטימית. רק אז , יבינו באמת מה פירוש המילים הראשונות :"אני ה'"!. כאילו יש התגלות בסיסית, ואחריה היסטוריה ארוכה של חוויות ושל תגובה מצד האדם, ורק אחר כך באה ההתגלות העמוקה יותר של מה שנראה אלינו בהתחלה.

 

  • הא"ה מוסיף עוד מימד לכל השלבים האלה:

הם התרחשו במצרים. אבל הם גם יתרחשו לאורך כל ההיסטוריה! ארבע הגאולות יתרחשו אחרי כל גלות. ואכן יהיו ארבע גלויות! וכולן יבואו כדי "לעזור" לישראל לגלות את ה' עוד יותר. הא"ה עושה הקבלה בין ארבעת הגלויות  וארבעת אותיות שם ה'!! כלומר, כל גלות היא בעצם "התגלות"!! והגאולה ממנה היא ההצלחה של הגילוי שהיה טמון בגלות ההיא. וזאת, עד אחרית הימים, למה שקוראים "הגאולה השלמה"!!

 

אלה ראשי בית אבותם..ראובן,..שמעון..לוי..

למה הכתוב מונה את תולדות שלושת השבטים האלה עד משה ? כדי לייחס את משה ואהרון ליעקב! כי "אין מעמידים פרנס על ישראל אלא המיוחס עד יעקב"!. כאילו היה ספק בזה מצד ישראל עצמם!!

לע"ד: זה מזכיר לי את כל הפולמוס שקיים מצד החרדים על אודות מייסדי המדינה. אם על יחוסם כיהודים אם כשייכותם למסורת, כתנאי לגאולה עצמה!! כאילו אם בן-גוריון או הרצל הם חילונים, אז המדינה היא לא הגאולה!! והטענה הזאת, כנראה היתה קיימת כבר אז מצד העם!!

 

ויהי ביום דיבר ה' אל משה (ו-כח)

"ויהי " הוא לשון צער. מה הצער כאן בדיבור של ה' אל משה???

הא"ה מפתיע ואומר שאם משה לא היה זקוק לאהרון בשליחותו. כלומר אם הוא היה מצליח לעשות הכל לבד, כלומר אם היו למשה את התכונות שלו וגם אלה של אהרון ביחד, אזי הוא היה נכנס לארץ והיה בונה המקדש והוא היה המשיח והיינו מגיעים כבר אז ל"אחרית הימים"!!!

 

ולא ישמע אלכם פרעה ונתתי את ידי במצרים…(ז-ד)

כאן, ה' מודיע למשה שאחרי תשע מכות שבהם תהיה התראה ונסיון שכנוע מצד משה, יבוא ה' בעצמו ("ידי") , בלי התראה ובלי התערבות משה, וישלח מכת בכורות(=ידי) וזאת תהיה האחרונה.

זה מסביר למה משה מסכים עם פרעה במכה התשיעית שהוא כבר לא יבוא אליו עוד! כי הוא ידע שאין צורך בכך מהפסוק הזה כבר!

 

ויצא משה ..ויצעק אל ה'..על דבר הצפרדעים אשר שם לפרעה (ח-ח)

ברורה סיבת תפילת משה! למה הפסוק מציין שזה בגלל "הצפרדעים אשר שם לפרעה"??

"מכאן שצריך לפרש תפילתו"!! ככל שמפרטים הבקשה, כך אנו יותר מודעים לפרטים של הבקשה, יותר מתחברים אל ההיענות בפרטים. יותר מאמינים שה' יכול להעתיר לבקשה. יותר אנו דברי אמת, ויותר יש סיכוי שה' יענה כי "קרוב ה' לכל קוראיו, לכל אשר יקראוהו באמת"!!

 

ושמתי פדות בין עמי ובין עמך..(ח-ט)

כששני העמים יעמדו אחד על יד השני, שווה בשווה, גם אז, אני (ה') יבדיל בניהם. ללא קשר עם הזכויות של כל אחד. סתם כך!! מכאן, אומר הא"ה מצוות הנשך למשל,תהיה קשורה רק לישראל. "לנכרי תשיך ולאחיך לא תשיך"!! כך היה ההבדל מתבטא בפועל במצרים בכל מכה ומכה. וזה אחד הדברים שה' צריך ללמד למצרים וגם לישראל!!

 

בא אל פרעה (ט-א)

ה' אומר למשה שיכנס לתוך בית פרעה ללא שום בקשת רשות מפרעה או מעבדיו שומרי הסף. והיה נס גדול שאף אחד לא מנע את הכניסה למשה, אפילו לא האריות שהיו מוצבים שם.

 

ועתה שלח העז את מקנך..(ט-יט)

ה' נותן עצה למצרים כדי שלא ייפגעו החיות מהברד: שיכניסו אותם בבתים שלהם! למה באה עצה זו? כדי להראות לנו שהמכות לא באו כדי להרע סתם. כי אם להראות את כוחות ה.'

 

 

וארא מי

בע"ה כה טבת התשע"ג

מישל בן שושן

 

וארא מי

 

וידבר אלוהים..ויאמר אני ה'.

אחרי שאלת משה בפרשה הקודמת "למה הרעות לעם הזה?" ה' עונה לו בסגנון קשה (וידבר- אלוהים) אבל מיד הוא ממשיך בסגנון מפויס(ויאמר-ה'). המטרה היא לא להשפיל את תשה או לגעור בו אלא להראות לו שהעולם הוא "לא פיקניק"! יד מידת הדין. יש קשיים. ואפילו מהלכים חיוביים כמו יציאת מצרים חייבים לעבור דרך ייסורים. את זאת, הוא לא "אומר" הוא לא "מסביר" למשה. לא כתוב "אני אלוהים". לא כתוב מה תוכן הדיבור. אלא הוא מעביר למשה על ידי חוויה קשה, זעזוע מסויים שמכניס משה , לרגע, בהרגשת מידן הדין.רק החוויה יכולה לזעזע את משה ולא ההסבר המלומד ביותר! וזה בדיוק מטרת מידת הדין. הייסורים באים כדי ללמד דברים שהגיון והשכנוע האינטלקטואלי אינם יכולים להשיג! מיד אחר כך, ה' אומר לו שהזעזוע הזה איננו בא מתוך רצון להעניש או להזיק אלא למטרה טובה. אכן הגאולה חייבת לעבור דרך שלבים קשים!

 

קושיית משה

מה שמשה לא מבין זה: אם יש לעבור ממצב א' (שעבוד) למצב ב' (גאולה), למה ה' לא עושה זאת מיד. מה פשר כל התהליך הארוך והמייגע הזה?

ה' משיב לו שהיציאה ממצרים אינה פירושה יציאה פיזית בלבד. יתור קשה להוציא את מצרים מלב היהודים מאשר היהודים ממצרים! ה' אומר לא ללכת לבני ישראל כדי שיתחיל להבין שהם לא מוכנים לצאת! הוא מבקש ממנו ללכת לפרעה כדי שהוא יבין שפרעה לא מוכן לתת להם ללכת. הוא מבקש לו ללכת אל הזקנים כדי שיבין שגם הם לא כל כך בשלים ליציאה! וזה, אחרי שה' יחנך את משה עצמו (בפרשה הקודמת בעיקר) לתפקיד הקשה שלו!

 

 

שאלות (לעד):

  • מה מטרת המשא ומתן הארוך בין משה ה' ופרעה??(הקשיית לב פרעה מטרתה היא להאריך התהליך)
  • למה בכלל פרעה לא רוצה לשלח את ישראל? אם הם באמת מהווים איום אסטרטגי אמיתי למצרים (כי תקראנה מלחמה ונלחם בנו..) למה לא לגרש אותם? הרי רוב ההיסטוריה של עם ישראל מול שליטים אנטישמיים ,מלאת יותר גירושים מאשר איסורי יציאה!!
  • למה בני ישראל חייבים להישאר במצרים במשך המכות?
  • מה היא המטרה האמיתית של מכות מצרים? האם זה להחזיר את מצרים בתשובה? אם כן זה היה כישלון! כי לא ראינו שום שינוי משמעותי בהתנהגות המצרים ביחס ליהודים, לארץ ישראל או ליהדות בכלל בהמשך!
  1. התשובה הקלאסית היא כמובן שה' רצה "לשית אותותיו בקרב הגויים". או כמו שהוא הבטיח לאברהם "דן אנוכי" כלומר, עונש לאלה שהריעו לעם ישראל למען יראו וייראו שאין להציק לעם ישראל בלי לקבל עונש.
  2. אבל, לאור ההיסטוריה היהודית ולאור ההתנהגות של היהודים בשעות היציאה מהגלות (כמו בשיבת ציון ומיעוט העלHיה למדינת ישראל בתקופה שלנו), נראה לי שהלימוד העיקרי הוא שה' מלמד שקשה מאוד להוציא את המצריות מהיהודים!

כדי לשכנע את עם ישראל  לעזוב את הארץ שהם גרים בה כל כך שנים, ה' מטפל בכמה מישורים:

  1. יש להסביר להם ש"לא כדאי" יותר לגור במצרים.המכות הרסו את כלכלת מצרים. מצרים היא כבר לא הארץ העשירה והבטוחה שהכירו עד כה.
  2. יש להסביר להם שיש מגבלות לתרבות המצרית: מצרים מבוססת על התרבות של היעילות, הכל צריך לתקתק. ההרגל, השגרה, מבוססים על המדע וההצלחה. אם החרטומים לא הצליחו להסביר לפרעה שחלומותיו מבשרות שנות רעב, זה בגלל שהם לא יכולים לדעת מצב שבו הנילוס לא ייתן את כמות האוכל הרגילה. הם לא יכולים לקחת בחשבון מצב של רעב! יוסף כן. מצרים שקורסת תחת האסונות, מסבירה ליהודים שאין מענה לתרבות המצרית למצבים לא צפויים שיוצאים מכלל שליטת המדע והטכנולוגיה. במילים אחרות, המכות באות כדי שהיהודים יפסיקו להאמין בתרבות המצרית!
  3. היהודים צריכים להרגיש ש"מגרשים אותם" כדי להיות בטוחים שהם צריכים לצאת!! השכנוע של פרעה הוא בעצם השכנוע של היהודים שהמצריות לא רוצה יותר בהם! כמו שעובר יוצא מרחם אימו זקוק לגירוש מאת אימו! על ידי המאמץ והדחיפות של האם כדי להוציא אותו בכוח מבטנה!!
  4. יש להסביר ליהודים מה משמעות האמונה באל אחד שברא את העולם ומשגיח עליו בכל רגע ובכל תחומי הטבע והחיים.

 

יהודי ארצות הברית

אם אני מנסה לדמיין את שלני יציאת יהודי ארצות הברית מארצם ועליה למדינת ישראל, אני מבין שחייבים לקרואת שלבים דומים מאוד לאלה שחוו היהודים במצרים:

  • הם יצטרכו להפסיק להאמין בתרבות של ארצות הברית כתרבות העליונה
  • הם יצטרכו לחשוב שכבר לא כדאי להם להמשיך לחיות שם.
  • הם יצטרכו לקבל החלטה קשה :האם להמשיך להיות אמריקאי או לעלות לישראל. כי לא יהיה אפשר להמשיך לתפוס בשני קצוות החבל ולהיות גם אמריקאי וגם תומך ישראל! הדם על המשקוף שיפריד בין החיים ביציאה או במוות (כיהודים) בתוך הגלות, יבוא לידי ביטוי על ידי החלטה ברורה ומהירה :לעלות או לא לארץ ישראל! זו החלטה שיכולה להתקבל אך ורק על ידי כל יהודי ויהודי. מלאך המוות שהרג את הבכורות, היה זקוק לדם על המשקוף כדי להרוג או לא את אנשי הבית! כלומר, אי אפשר לתלות את ההחלטה בידי המלאך, בידי ה'! כל יהודי היה צריך להחליט בעצמו: לצאת או לא! וזה דרש מהם מעשה בפועל! ולא היה להם הרבה זמן להחליט. היה להם ,DEAD LINE ברור!

 

לכן, ברור עבורי שכל התהליך של היציאה , מטרתו אך ורק להבשיל את עם ישראל ליציאה מהגלות.

 

45 מנהיגי העם

בסדרה שלנו, התורה מונה ארבעים וחמישה בני ראובן שמעון ולוי. עד שהיא מגיעה ללידת פHנחס. מה מטרת רשימה זו?

לדעת הרמ"י, המטרה ברורה: לא רק עם ישראל זקוק לבירורים קשים כדי להיות ראוי ולהסכים לצאת ממצרים. לא רק משה ואהרון בעצמם זקוקים לבירורים ולחינוך מיוחד עבור היציאה. גם כל מנהיגי העם, (בכל דור ודור!) זקוקים, אולי יותר מכולם ,להרבה יראה , ענווה ומוכנות להשתנות בנסיבות של גאולה!! כי כאן ברור שעיקר הבעיה היא שדורשים מעם ישראל "להחליף דיסקט"! להפסיק לחשוב כמו שחשבו עד כה! והמנהיגים, בדרך כלל, הם לא אלה שמוכנים לשנות צורת מחשבה בקלות! לכן, הבירור של המנהיגים הוא הכרחי עוד יותר!!

למה 45? כי זה מסמל את השאלה "מה?"! מהפסוק "ועתה ישראל, מה ה' דורש ממך..כי אם ליראה.." כלומר, שכוח המנהיגות של העם יוכל  לקבל על עצמו הרבה יראה ויוכל להציב את עצמו בפני שאלת ה"מה". ולא להיות מקובע מקונספציה הישנה!!

למה מגיעים ללידת פינחס? כי היינו חושבים שפינחס הוא המנהיג המושלם! הוא זה שהציל את העם מהכחדה. הוא יקבל את ברית שלום מה' עצמו! אבל יש לזכור שגם הוא לא מושלם. את המילה "שלום" שנתונה לו , כתובה בספר התורה עם "ו" קטועה! כדי להגיד שגם פינחס זקוק להרבה יראה והשלמה!!

 

אהרון מתחתן עם אלישבע

למה מספרים לנו שאהרון "לקח לו ..את אלישבע..אחות נחשון.." ולמה מספרים לנו שבנו, אלעזר "לקח לו מבנות פוטיאל ..ותיתן לו את פינחס".?

אהרון הוא איש צדיק שהולך לפי מה שמקובל. לפי ההלכה. לפי התורה.

שבט יהודה מאופיין במידה הפוכה: כוח היוזמה, ההליכה מחוץ למקובל. לקיחת סיכון ואחריות. כמו נחשון שקפץ למים!. אישה כזו, משבט יהודה ואחות נחשון, יכולה לתת לאהרון את הפן החסר לו!

אלעזר (שנולד מהזוג הזה) היה מסוגל ליזום מהלך מפתיע: לשאת אישה "לא מקובלת" כי היא ביתו של גוי שהיה מפטם עגלות לעבודה זרה! אלעזר היה מסוגל לקחת סיכון(וייקח לו- ביוזמתו ובאחריותו בלבד) וללכת נגד המקובל בעם (כולם התחילו ללעוג על פינחס בגלל הייחוס של אימה שלו). אבל הזיווג הזה של אלעזר היה מצוין ומתאים לרצון ה'! בזכות התעוזה והבחירה הנועזת של אלעזר, נולד פינחס שידע לקחת סיכונים ולהציל את עם ישראל! כתוב "ותלד לו את פינחס" כלומר, האישה הזאת בת פוטיאל, היא זו שנתנה לו את פינחס! בזכותה נולד!

הרמ"י מלמד אותנו חידוש עצום:

"אור זרוע לצדיק ולישרי לב שמחה":

הצדיק= מי שהולך לפי התורה ומה שמקובל.ה' נותן לו אור.

ישרי לב= אלה שיוזמים ומוכנים לעשות דברים שנראים מנוגדים לתורה, אבל הם מנסים לכוון לרצון ה'!! לאלה, ה' נותן הרבה יותר, הוא נותן להם שמחה!! הם "נשגבים" על הראשונים! הם מסכנים את עצמם בחיפוש אחר רצון ה' ולא הולכים על בטוח בפרשנות המקובלת והישנה של התורה! אכן התורה משקפת את רצון ה'. אבל מדובר על התורה שבעל פה שחיה ומשתנה בכל זמן ולפי הדורות והנסיבות! ומי שמעז ללכת לפי רצון ה' ולא לפימה שמקובל עד כה, זוכה ל"מגדל עוז" כי הוא פועל ב"שם ה'" והוא "ירוץ כצדיק וכנשגב" הוא כולל את מדרגת הצדיק והוא נשגב ממנו. "מגדל עוז שם ה' בו ירוץ צדיק ונשגב"

אהרון היה צדיק. אבל המהלך של חתונתו עם אלישבע הולידה את אליעזר שהיה יותר "ישר לב" מאביו אהרון, הוא "נשגב"!. והמהלך הנועז של אליעזר שלקח בת פוטיאל, הוליד את פינחס שהציל את עם ישראל וקיבל את ברית השלום!!

 

ייתכן שכאן נמצא הסבר לקושייה הידועה על הפסוקים שכנראה מיותרים:"הם המדברים אל פרעה.."" הוא משה ואהרון אשר אמר להם…"

כלומר, אחרי שהם עברו את השינויים האלה (החתונה עם אלישבע…) רק אז הם יכולים להוציא את ישראל ממצרים. רק אז ה' היה יכול לדבר איתם. רק אז הם יכלו לדבר אל פרעה!

 

יהיה מעניין לבדוק את הייחוס של משה , כמו שעשה הרמ"י עם יחוסו של אהרון:

"וייקח עמרם את יוכבד דודתו..ותלד לו את אהרון ואת משה.."

למה עמרם לקח את דודתו דווקא. ואם זה רק מקרה, אז למה שהתורה תספר לנו על זה? יש בטח משמעות לעובדה שיוכבד היא דודתו של עמרם!

אם רוצים שאלעזר יהיה דומה לדודו נחשון, ייתכן שעמרם רוצה להביא ילדים עוד יותר קרובים אל המקור שהוא לוי בעצמו! הרה יוכבד נקראת "בת לוי" בהתחלת ספר שמות. לוי הוא שילוב בין התוקפנות הקנאית לעבודת ה'!

 

גם משה התחתן עם "בת פוטיאל" היא ציפורה!

כאילו יש מהלכים במשפחה הזאת לשלב בין צדקות לבין תעוזה ויושרת לב!

וארא שמ

18-01-09

מישל בן שושן

 

 

וארא שמ

 

 

 

השעבוד שאחרי השעבוד!

 

שאלות:

  • אם השעבוד נגמר, והגיע זמן הגאולה, אז למה מהלך הגאולה מתחיל שחידוש השעבוד בשעבוד יותר קשה? למה ה' שלח את משה להציל את ישראל אם הוא התכוון שהעבודה תכבד והעינוי יתגבר??
  • משה שאל את ה' בסוף הפרשה האחרונה, למה שליחות משה התחילה לפני תום הזמן? האם השעבוד נגמר או עדיין לא?

 

השם משמואל מחדש:

תהליך הפנמת הערכים והמידות שהאבות יצרו, לתוך עם ישראל, דורש "מירוק" של העם במצרים. השעבוד במצרים, מטרתו לגלות בתוך עם ישראל את כל מימדי הזהות שלהם.

המדרש אומר שהשכינה היתה שוכנת בארץ לפני חטא אדם הראשון. ובגלל החטאים, השכינה עלתה , רקיע אחר רקיע עד לרקיע השביעי, כשהשגת הבורא היתה כמעט אפסית בעולם.

מאברהם, השגת הבורא התחילה לשוב לארץ. שישה צדיקים, מאברהם ועד לעמרם, הורידו את השכינה מהרקיע השביעי עד לרקיע הראשון.

כל ההישגים האלה , הושגו על ידי צדיקים פרטיים בלבד!

השעבוד במצרים, נועד לגלות ההישגים האלה על ידי כל העם.

זה שלב ה"מירוק". הייסורים שעוזרים לגלות ולברר חלקים של זהות בתוך כלל העם. ועד עכשיו, אכן רוב העבודה הזאת הושגה .

אבל נשאר עוד שלב חשוב מאוד: צריכים להוריד את השכינה מהרקיע הראשון עד לארץ ממש! השלב השביעי הזה , זו המשימה של משה עצמו! הוא הצדיק השביעי בשרשרת הצדיקים מאברהם ועד עמרם.

 

במה שונה עבודתו של משה לשאר האבות?

ששת האבות הקודמים גילו שמתחת לטבע יש השגחת הבורא.

משה יגלה שאפשר לדחות את הטבע עצמו על ידי הבורא! הבורא הוא לא רק "מתחת לטבע" הוא אפילו שולט "מעל לחוקי הטבע"!.

ההשגה שה' פועל "מתחת לטבע", שה' "משדל" את מערכות הטבע, הוא שם "שדי". לכן ה' אומר שהוא "התגלה על ידי האבות "בשם שדי".

משה יגלה שם ה' בהווה כוללת "שם ה'":

משה יגלה , על ידי ניסים גלויים שישנו את חוקי הטבע לצורך הבורא ועל ידי "ידיעת ה'" שהבורא הוא שולט על כל הבריאה. וזו , השגה אחרונה שמאפשרת לאדם להיות מודע למציאות ה' בעולם התחתון בכל התחומים. זו הירידה האחרונה של השכינה , אפילו מהרקיע הראשון , למטה על הארץ!

העבודה הזו של משה, צריכה להתגלות על ידי העם, בדיוק כמו שכל ההישגים הפרטיים של האבות התגלו לעם על ידי השעבוד עד כה.

גילוי השלב הזה על ידי העם , דורש עוד שיעבוד, מסוג אחר! זה השלב האחרון שעליו משה שואל "מה קורא"?. ה' מסביר לו שיש לו לא רק להוציא את ישראל ממצרים, אלא גם להכניס בתוך תודעתם את השגה שביעית שלא השיגו עדיין, לא אבותיו ולא העם.

לכן , תהיה עבודה אישית והסברתי, של משה . כלפי עצמו, וכן כלפי העם. והתחדשות השעבוד החדש והקשה הנוסף, בא למטרה זו!!

  • לכן, כתוב שבשם "שדי" "נראה". אבל לא "נודעתי" להם. כי בשם זה אין ידיעה. יש ידעה רק על ידי שם ה".

 

 

 

מה תוכן ההשגה המיוחדת של משה ?

 

  • יש הקבלה בין ששת ימי המעשה וההשגה של ששת האבות מאברהם ועד עמרם.
  • כמו כן,יש הקבלה בין ההשגה של משה והשבת.

במשך ששת ימי המעשה, האדם הולך בעולם חשוך ומתייגע בו.

בשבת, הוא עושה בדיוק ההפך. הוא מתיישב, נהנה, מתכנס לתוך פנימיותו. לומד, חושב, וניתוק עצמו מעולם המלאכות מקנה לו נפח רוחני ובעיקר מרחק עם שיעבוד עצמו לריצה שלו בתוך עולם המלאכה.

השם משמואל מסביר שלולי ששת ימי המעשה , אין האדם יכול ליהנות מאור השבת באופן מלא. אין אפשרות לקיצור דרך. במילים אחרות, השלב האחרון של השעבוד, השלב הנוכחי של משה, לא היה יכול לקרוא ישירות מההתחלה. השעבוד עד כה עזר לשלב האחרון.

עד עכשיו, מצרים (העם המצרי) עינו את ישראל. מעכשיו, ידובר הרבה יותר על פרעה.

  • השלב שבו משה מברר הכרה מושלמת על הימצאות הבורא בעולם, פונה לוויכוח בין משה לפרעה עצמו.לכן, בסוף פרשת שמות, פרעה  הוא זה שבעצמו יזם את השעבוד הנוסף האחרון. פרעה יבקש לדעת מי ה' , מה שמו, למה, איך. זה שלב הדעת. כדי שמשה ידע, כדי שפרעה ידע, כדי שכל עם ישראל ידע. "למען תדע"," למען ידעו דורותיכם.."…
  • בשבת, ניתנת הזדמנות לאדם לתת תוכן לכל החלקים של השבוע. יש "התכללות", נתן לחבר , להכליל. וזמידת הדעת שיש בשבת.
  • בשבת מתבקשים לעשות כאילו כל העבודה כבר עשויה. לא רובצת על ראשנו שום מלאכה לגמור. ולכן, סוג השעבוד שהוטל על ישראל , בהיפוך לזה, כדי לעזור להם לגלות מידה זו, הוא "הכבדת העבודה", כדי שלא "ישעו בדברי שקר". עבודה כדי שלא יוכלו לחשוב. בדיוק ההיפך מהשבת: להפסיק לעבוד כדי שיוכל האדם לחשוב!
  • המדרשים מתארים עניין זה כשהם מספרים שהיתה לישראל אפשרות לשבות ומשה דווקא הסביר להם עניין השבת. והשעבוד החדש שמטיל עליהם פרעה, הוריד להם אפשרות זו. השעבוד החדש בא נגד השבת!
  • בשבת, ממליכים את ה' עלינו. עניין המלוכה חשוב בשבת. שבת בעצמה היא ה"מלכתא". "לקראת שבת המלכה". וכאן, מי שגוזר לבטל את השבת הוא דווקא "מלך מצרים", פרעה.
  • לכן, כנראה, שבת תהיה מוגדרת כהיפך ממצרים: זכר יציאת מצרים!
  • האבות התחברו אל ה' מלמטה כלפי מעלה: דרך עבודה של כל אחד. אבל משה, ההתגלות באה מלמעלה למטה,אליו. למשה יש "רק" להיות מוכן, בהתבטלות עצמית, כדי לקבל את ההתגלות. ששת ימי המעשה קודמים לשבת: קירבת האדם לבורא קודמת לקרבת הבורא אל האדם.
  • ה"גאולה" היא עדיפה על ה"גלות" בזכות ה"א"(גאל-גלה). המהר"ל מסביר שהאלף, המאחד, המחבר, נותן כוח לגאולה. לכן, רק משה, מבחינת הדעת המחבר את כל עם ישראל, יכול להיות הגואל. כמו שכתוב :"ואתה לכה ואשלחך אל פרעה" אם אין אתה גואלם , אין אחר גואלם!!
  • הדעת מחברת: אפילו בין חלקיו השונים של האדם: רגשותיו, אבריו, נטיותיו, … האדם מפוזר מאוד. רק כוח הדעת שלו, יכול לחבר איך שהוא את החלקים האלה. ייתכן, שזה דורש התעלות מסוימת על נטיות הגוף ואולי בגלל זה משה פרש מאשתו, כדי להתמסר למידת הדעת באפן מלא וקיצוני.
  • השעבוד הרביעי הפונה אל הדעת, דווקא דרש מישראל שלא יסופק להם תבן, כדי להטריד את כל חושיהם,בבהלה ובמהירות כדי שלא לתת לדעתם לפעול יותר!

 

 

 

 

 

 

 

 

גילוי השכינה

 

האבות השעבוד עד

שמשה נכנס לפעולה

בתוך הטבע

בשם שדי

ששת ימי המעשה-

3 הרגלים

גילוי האור הגדול הטמון בחושך
משה הכבדת השעבוד , ביטול השבת.

המשא- ומתן עם פרעה

באופן כולל אפילו מעל לחוקי הטבע

בשם ה'

השבת גילוי אור נוגה של השבת

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ארבע לשונות של גאולה

 

4 שעבודים גאולות ארבע גלויות עניין
בחומר ובלבנים והוצאתי בבל (הבה נלבנה לבנים) עירוב טוב ורע  

ה

א

ב

ו

ת

 

3

ה

מ

ו

ע

ד

י

ם

אם בן הוא והמיתן אותו והצלתי פרס ומדי (להשמיד להרוג ולאבד) השמדה
וכל הבת תחיון גאלתי יוון (אישה תבעל לטפסר תחילה) שיעבוד הבית
תכבד העבודה ולקחתי אדום (נתלה מהם שמחה) עצבות משה נתן להם השבת והתורה

 

  • השלב הרבעי כולל את כולם.
  • השעבוד במצרים איפשר לעם ישראל להפנים, לברר, לעבוד על, המידות שיצרו האבות. המידות האלה, חלוקים לפעמים לשבעה (במאמר הראשון) או לשניים (האבות ומשה- במאמר השני) או לארבע (במאמר הזה).

המידה האחרונה, שמשה רבנו פיתח, כוללת את כל המידות שקודמות לה. היא מידת ה"דעת".

בירור המידות הזה לא מסתיים בשעבוד מצרים. הוא ממשיך בכל המכות ובקריעת ים סוף, הוא ממשיך בכל דור, הוא ממשיך בהיסטוריה על ידי 4 הגלויות שכל אחת מבררת לעם ישראל מימד אחר. הגלות האחרונה, הקשה מכולן, גלות אדום היא גם הכוללת את כולם. גלות זו , מרוב קשיותה, נלוות עם שמירת השבת בקפדנות ולימוד התורה כמעוז כמעת יחידי של העם, כדי להבין (לדעת) מה קורה, ולהפיח בו כוח הישרדות. לכן, משה , (המקביל לגלות הזו), הוא זה שייתן לעם ישראל את השבת (כבר במצרים) ואת התורה.

עד ליציאת ישראל לגלות אדום ,אחרי חורבן בית שני, התורה לא היוותה העניין המרכזי של עם ישראל!. התורה תפסה את מרכז החיים היהודיים בעיקר בגלות אדום!

האדם הפרטי גם הוא יכול לעבור את אותם הבירורים בכל שבוע, במשך ששת ימי המעשה ויום השבת. וכן בכל שנה עם שלושת המועדים (פסח שבועות וסוכות) והשבת.

נראה שהשעבוד במצרים והמאורעות המתוארים לגביו הם אב תיפוס לכל מה שיקרה לישראל כעם וכפרט במשך ההיסטוריה!

 

וארא לעד

2-01-08

מישל בן שושן

 

וארא לעד

 

סיכום והקדמה לע"ד:

למה הפרשה נקראת "וארא"?

למה היא מתחילה באמצע הסבר- שיחת הבהרה בין משה לה'?

 

הרי הפסוק האחרון של פרשת שמות עסק כנראה באותו עניין: להסביר למשה למה "הרע לעם הזה". כתוב שם :"עתה תראה אשר אעשה לפרעה..כי ביד חזקה יגרשם.."?

נראה לי שהפרשה עוסקת בנושא אחד: להסביר למשה ולקורא היום שה' הוא האלוהים: שכוחות הטבע המרובים הפועלים בעולם , נשלטים על ידי הבורא בכל עת. הכל בהשגחה. וזאת, צריכים להבין ולחוות פיזית. משה, פרעה, מצריים, היהודים, כל העולם צריכים לעבור חוויה מכרעת של "מה זה השגחת הבורא?". "וארא" פירושו איך ה' בהשגחתו מתגלה. זה נושא כל הפרשה.

 

שמות של הבורא לפי ההעמק דבר:

  • אלוהים= הנהגת הטבע. כך הוא ברא את העולם בראשית ברא אלוהים. יש חוקים לטבע. לטוב או לרע. לטוב כי האדם יכול להישען עליהם, לבנות עליהם, זה מאוד מרגיע שיש חוקים קיימים לעד ולא משתנים. ולרע: כי זו מידת הדין . זה אכזרי . כמו רכבת שתמיד נוסעת בזמן: זה מאוד פרקטי. אבל לפעמים , כשמפספסים, זה מעצבן מאוד כי "אין לה רחמים"!
  • ה'= שם הוויה , המהווה הכל בהשגחה פרטית. לא כמו האדם שחרי שסיים לבנות בית, אז הבית כבר לא צריך אותו כדי להתקיים. לא, העולם ממשיך להתקיים כל הזמן ומתהווה בזכות שם הוויה. וה'
  • שדי= מי שנותן תוכן , טעם, כיוון לעולם! אומרים חכמים :"מי שאמר לעולמו די" כי מי שנותן מידה לדבר , הוא זה שקובע את תוכנו ואת ייעודו. כמו בהכנת מתכון: אין די במרכיבים, מי שמכיר את הכמויות ויודע מתי להדליק התנור, מתי להפסיק הבישול, נותן מידה לכל דבר , הוא זה שנותן טעם לתבשיל. מי שיודע מתי להגיד "די", הוא זה ששולט על התוכן של הדברים.

 

וידבר אלוהים.. אני ה'

ה' מסביר שנכון שלאדם קשה להבין זאת, אבל ה' הוא בעצמו האלוהים! רואים פרעה פועל ומקשה העבודה וחושבים שהוא מחוץ לתכנית הבורא!. לא! ה' מהווה גם את פרעה. ה' מהווה הכל! וכל מה שרואים בעולם ובטבע פועל בכיוונים שונים ומשונים מאוד, הכל מהשגחה אחת. הכל מכוון על ידי הוויה אחת. ה' בעצם אומר :"אתם מאוכזבים מהמציאות הלא נעימה, אבל אני זה שמנצח על כל המרכיבים האלה. "

 

 

אל האבות באל שדי

מהתחלת הבריאה, היו שמות ה' ואלוהים. אבל תוכן הבריאה, תכלית הבריאה שהוא שם שדי, התחלתי להתגלות בו רק מאברהם.

 

ושמי ה' לא נודעתי להם ..

למרות שהוא השתמש בשם הזה ,ה',  כדי לדבר איתם, הם לא "חוו" את ה' . עכשיו, בשעבוד מצרים, במכות, ביציאה, העם יתחיל להרגיש , לחוות מה זאת אומרת שה' מהווה את הכל. האבות רק ידעו בשכלם, בתיאוריה את המושג הזה. כמו שאומר רש"י: רק הבטחתי להם והאמינו לי. אבל לכם אני מקיים ותחוו זאת.

 

ארבע לשונות של גאולה

והוצאתי-והצלתי- וגאלתי- ולקחתי- _(ודעתם= 5)

  1. והוצאתי= לצאת מעסק של חומר ולבנים. וזה קרא כבר במכת ערוב.
  2. והצלתי= הצלם אנוש שלהם עלה עוד יותר עד מכת ברד, בסוף פרשת וארא.
  3. וגאלתי= הגיעו לבני חורין אחרי מכת בכורות
  4. ולקחתי= המדרגה העליונה של עם חופשי- עם ה'.
  5. וידעתם כי אני ה'= לא כולם משיגים זאת. תלוי במעלה של כל אחד ואחד. זו דרגת הדבקות ודעת אלוהים. כנגד הכוס החמישית

והבאתי אתכם אל הארץ = זו המטרה המוצהרת מראש.

 

  • יש שלבים לגאולה: כי זה צריך להתרחש לאט לאט! לא עוברים ממצב של עבד למצב של בן חורין בקפיצה אחת. יש תהליכים שאסור לפספס.
  • למה ארבע שלבים ולא חמש? בגמרא, אומרים שיש שלב חמישי ושיש מצווה לשתות כנגדו כוס חמישית, אבל זה לא חייב! הנציב שואל למה לא חייב אם זה מצווה? והוא עונה: כחי השלב הזה מיועד רק למי שמצליח להגיע ל"ידיעת " הבורא. השלב הרביעי הוא "וידעתם כי אני ה'". (ולא "והבאתי אתכם אל הארץ" כמו רוב המפרשים ובניהם המהר"ל). אין אפשרות לכל אחד ואחד להגיע למעלה הגבוה הזאת של ידיעת ה' , לכן היא מצווה למי שיודע ולא חובה למי שלא הגיע לשם!
  • נראה לי שזה לא סותר הקביעה שמי שהגיע לארץ ישראל, כן שותה את הכוס החמישית, אפילו אם מבחינה שכלית או דתית אין לו הרגשה שהוא "יודע", הביאה לארץ , החיבור עם ההסטוריה, הארץ , כלל העם. כל זה מהווה הידיעה עצמה. כמו "וידע אדם את חווה".
  • למה קבעו חכמים כוסות יין ולא ארבע מצות או ארבע ירקות או 4 בשרים? כי היין משנה את האדם. ושלבי הגאולה הם שינויים בתוך האדם הנגאל.

 

הוא אהרון ומשה-הוא משה ואהרון (ו-כו-כז)

– אהרון קודם משה כשמדברים אל העם, אהרון יותר חביב וקרוב אליהם

-אבל משה לפני אהרון כשמדברים אל פרעה כי הוא מכיר יותר משה.

אחרי היציאה, כל העם הכיר בגדולתו של משה ומשה קודם לאהרון אחרי היציאה גם כן.

 

והוצאתי את צבאותי את עמי ..(ז-ד)

צבאותי = המלאכים! וה' הכניס אותם למצרים כבר בימי אברהם כדי להכין את ישיבת ישראל במצרים. הם דאגו לבני ישראל כל זמן השעבוד! ועכשיו, לא צריכים אותם יותר ויצאו עם ("את") בני ישראל.

בגלל הימצאות מלאכי ה' במצרים, נתחזקו כוחות הטומאה כנגדם! (ראה "בשפטים גדולים")

 

וידעו מצרים (ז-ה)

במשך התשע מכות, העם המצרי לא הרגיש כל כך את המכות. זה היה יותר נגד פרעה ועבדיו. אבל מכת בכורות היא מכה מסוג אחר לגמרי . היא חוללה מהפך בתודעה של כל העם המצרי.

יש לציין שלדעת הנציב, כל מכה היתה ממיתה אנשים. אין מכה ללא מיתה! אבל לא כמו מכת בכורות!

 

והוצאתי את בני ישראל מתוכם(ז-ה)

יציאת מצרים היתה יציאה גיאוגרפית. יציאה ממקום למקום אחר. אבל

קריעת ים סוף היא היציאה הרוחנית.

 

ויחפרו כל מצריים (ז-כד)

"ויחפרו" פירושו הם חיפשו. כמו " ויחפרו לנו את הארץ" עבור המרגלים. הם חיפשו מים. ולא שחפרו בארות כי כולם היו דם. הם חפשו ומצאו אצל היהודים וכך היהודים מכרו להם מים ונעשרו מזה. בכל מכה דרך אגב,היהודים נהיו עשירים בזכות המכה. הם מכרו להם בהמות, קנו מהם בהמות יום לפני שאמורים היו למות בדבר…

 

ולא שלח את בני ישראל (ט-לה)

עד עכשיו , ישראל נקראו "העם". מכאן ואילך, אחרי מכת ארבה , בפרשת בא, יקראו "בני ישראל" . השלב הזה הוא סייום השלב השני של הגאולה , "והצלתי אתכם" אחר מכת הברד.

 

 

לע"ד

מעניין לשים לב לעובדה שלא מדובר בגאולה על מתן תורה בכלל.

אין עם ישראל קם מסביב לתורה.

הוא יוצא ממצרים כי הוא עם, כי הוא זרע האבות, כי הוא ידע את ה', כי הוא חווה והשתתף בשעבוד ויצא ממנו. כי הוא עבר היסטוריית עם ישראל. לעם הזה ניתנה התורה כתוספת, כאמצעי לשיפור המצב, כמפת דרכים. אבל עצם הוויתו וקיומו לא תלוי בתורה באופן הגדרתי.

אחרי אלפיים שנות גלות, כל המימדים של העם, הארץ, ההיסטוריה, נעלמו ונשאר לנו רק התורה. לכן התורה תפסה בהגדרתה את הגדרת העם היהודי. היום שאנו חוזרים לארצנו, הכל צריך לחזור למושגים הקדמונים היותר טבעיים שלוקחים בחשבון את כל המימדים של היותנו עם.

השינוי הזה קשה מאוד. הוא מצריך לקחת בחשבון את המימד ההסטורי

כמרכיב חשוב

 

 

 

 

וארא נה

בע"ה כב טבת התשע"ד

מישל בן שושן

 

וארא נה

 

למה הרעותה לעם?

למה ה' התחיל את הגאולה על ידי הרעת מצבם של היהודים במצרים?

הנ"ה מסביר שכל "התחדשות אינה באה אלא אחרי העדר".

מכאן שלדעתו, אין הגאולה ממצרים גאולה משעבוד פיזי בלבד. אלא, בעיקר שחרור מתפיסת עולם ישנה. הגאולה היא "התחדשות". כלומר, הקושי הגדול ביותר עבור מי שצריך "להיגאל" היא שישנה לעומק את ההרגלים שבהם הוא תפוס, משועבד.

גם לגבי "ביאת המשיח", הנ"ה מדבר על "התחדשות". לא על הפסקת סבל אלא , על מהלך שדורש מהאדם שינוי עקרוני בתפיסת עולמו!

כדי שתוכל להתרחש ה"התחדשות", האדם חייב לעבור "העדר". האדם חייב להרפות מהתפיסות הישנות שהוא מחזיק בהם! יש להרגיש חוסר, התבטלות, אובדן.

כדי להסכים לוותר על התפיסה הישנה, יש להרגיש ממש רע ! רק אחרי שמגיעים לתחתית החבית, אנו מוכנים להשתנות! או להתחיל לנגוע בדברים העמוקים החשובים שיש לשנות.

כך מסביר הנ"ה את הגמרא:"אין בן דוד בא אלא בדור שכולו זכאי או דור שכולו חייב"

  • דור שכולו זכאי= דור שמוכן , על ידי הלימוד, שכלו, מסירות הנפש שלו, להשתנות לגמרי! להתחדש! זה דבר מאוד נדיר, אבל אי אפשר לשלול את האפשרות התיאורטית הזאת.
  • דור שכולו חייב= דור שיעבור טראומה כזה שירגיש שהכל הלך לאיבוד! שאין לו יותר על מה לסמוך. שהערכים שעליהם הוא חונך במשך עשרות שנים, כבר אינם רלוונטיים! לפי כל המימדים הישנים, הוא אכן נחשב ל"חייב", יחסית לחוקים החדשים שחלים בהתחדשות!

התהליך הזה הוא נכון בכל תחומי החיים של הפרט ושל הכלל. בגיל ההתבגרות למשל, הנער/ה עוברים משבר אדיר שמחייב לשלול את החוקים שעליהם התיחסו אליהם כאל ילדים כדי לבנות חוקים חדשים עבור המתבגרים שהם הופכים להיות. המשבר, הריקנות הרגעית היא ה"העדר" שיאפשר ההתחדשות.

היום, במדינת ישראל, מרגישים טוב מאוד את המשבר שבה נמצאת היהדות. יש חלק מהעם שאיננו רוצה להכיר בהתחדשות. הם אפילו סולדים ממנה והם מנסים להמשיך לחיות כאילו לא קרה דבר. בצד השני, רוב העם מרגיש אי התאמה בין היהדות של הגלות ליהדות שחייבים לקום בארץ המתחדשת.

 

לסכום: כדי לצאת ממצרים, ישראל חייבים לעבור משבר עמוק, בו ירגישו העדר. רק משם, הם יכולים לצאת להתחדשות. בדומה ליהודים שחיים עדיין היום בגלות, קשה מאוד לצאת ממצרים כי אנו תפוסים ב"מיצרים" של ההרגלים הישנים. ייתכן שהקושי לצאת לא נובע מהסירוב של פרעה אלא מהמוכנות של ישראל לעזוב את תרבות פרעה! ה"יד החזקה" שתידרש היא היד שתוציא את היהודים מהגלות. יש לפני כן, להוציא את הגלות מהיהודים. ולכן, הם ירגישו הרעה עד כדי כך שירצו שינוי!

האם ההרעה היתה רק פיזית? האם מדובר רק בחיפוש אחרי התבן כדי לבנות הלבנים? או שמה ההרעה היא הקושי העצום שמרגיש אדם שחייב לעבור שינוי ואיננו מוכן לעזוב את ההרגל הישן.

 

"אני ה'"

שם ה' הוא שם של התחדשות "יש מאין". כדי שיהיה "יש" צריך שיהיה "אין". כמות היש תלויה בכמות האין! ככל שאני מוכן להשתנות, כך השתנה! ככל שאני ארגיש רע עם המצב הקודם, אהיה מוכן להתחדש למצב חדש.

אפילו אם אדם לא עוזב לגמרי את ההרגלים ותפיסות עולם הישנות שלו, הוא יכול בכל זאת לעשות קצת מקום, להרפות קצת. וככל שירפה, כך יוכל לתפוס חדש!

כך גם כן בלימוד. אם אני לא שם בצד את כל מה שאני יודע, אין סיכוי שאני אוכל לשמוע דבר חדש.

בעצם, זו ירידה לצורך עליה!

אבל רוב הפסיכולוגים מסכימים בעובדה שאין האדם יוכל לעבור טיפול יעיל, אלא אם הוא מרגיש ממש בצורך. עד שלט מגיעים לתחתית, קשה להסכים להשתנות. ויציאת מצרים היא המוכנות להשתנות!!

 

 

וארא מניטו

בע"ה יט' טבת התשע"א

מישל בן שושן

 

וארא מניטו

 

(1984)

שמות ה':

  • ה': מידת הרחמים. המקיים ההבטחות.
  • אלוהים: מידת הדין הקשה
  • אדנ' : מידת הדין הרפה
  • אל שדי= (יסוד). הבטחה בברכה בתולדות (אני אל שדי פרה ורבה).

אל הכל יכול כך שהוא יכול להבטיח כי הוא הכל יכול.

 

ראייה- הודעה

ושמי ה' לא הודעתי להם:ראייה אל האבות, הודעה אל הבנים.

  1. הודעתי הרבה יותר עמוק מאשר "וארא" (ההבטחה).כי הודעה זה קיום ההבטחה.
  2. וארא: הלה כתוב לא יראני האדם וחי! רש"י: וארא=אל האבות! רק אל האבות בהבטחה.(גור אריה – מהר"ל)

האבות הם היהודים בחו"ל. הבנים הם אלה שבאים לבנות הארץ. האבות חיים בהבטחה. הבנים חיים את ההגשמה. עד שאליהו הנביא יקרב את לב האבות עם האבות. ושבו בנים לגבולם.

"הבטחתים הבטחות ב"אל שדי". ושמי ה' לא הודעתי להם= הם לא הכירו אותי בהגשמה.

לאבות, רק הבטחתי והם לא שאלו שאלות. אבל לך אני מתחיל להגשים ואתה לא מאמין??

כל מי שמתחיל להתמודד עם ההגשמה, רואה את הקשאיים! זה הרבה יותר קשה להאמין! אבל אלה המאמינים רק בהבטחה, יכולים לפנטז על ההבטחה בלי גבולות!!

וזה הקושי לעלות לארץ היום! כי החרדים והיהודים בגולה, הם האבות! והם חיים עדיין ב"הבטחה" וקשה להם להבין שההגשמה היא קשה ומלאת ייסורי לידה!! הבנים הם המגשימים!!

 

לכן אמור לבני ישראל אני ה'..

לכן= תמיד המילה הזאת היא שבועה! קיום הבטחה

"אני ה'"= הייתם יכולים לחשוש שמה מידת הדין תעקב את הגאולה. לא, אני גואל אתכם מתוך מידת הרחמים, כך שאין תפיסה כאן למידת הדין!!

("ובירושלים עירך ברחמים תשוב" (נוסח אשכנז-חוו את גלות בבל)

"ותשכון בתוכה כאשר דברת"(נוסח ספרד-לא חוו את גלות בבל)

"תשוב": אנדרה נהר חשב בהתחלה, שמדובר בה' שצריך לשוב

אחר כך, חשב שצריך להגיד ליהודי האחר שישוב

ובסוף הבין שמדובר עליו! והוא בעצמו צריך לשוב! ואכן, הוא עלה לארץ!!

אנא, תחזור בשעת הרחמים, כדי שלא תצטרך לשוב כשיהי מידת הדין!)

(המשך הקלטת= פרשת בוא!!).

 

 

 

(1995)

"עתה תראה אשר אני אעשה.." וארא:

למה באמת יש הרעת תנאים?

כי יש תכנית של ארבע מאות שנה!

המצרים דורשים את מה שמגיע להם ממה שנשאר!

וגם ישראל מופתעים ודורשים להישאר עוד!! אבל במקום 400 שנה יישארו רק 210!

190שנים שחוסכים, צריכים לזרז את העינויים! לכן, מאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה!! זו הפעם הראשונה שישראל חווה זאת! משה מופתע!!

"וידבר א' אל משה" דיבר איתו קשות אבל התורה לא מספרת מה הוא אמר לו..

"ויאמר אליו אני ה'" הגיע זמן קיום ההבטחות. ולכן זה מתחיל להיות קשה!!

זמן הלידה הוא הכי קשה. בגלל שזה הפעם הראשונה, משה מופתע ומתקומם!!

אמונת האבות (לשנה הבאה בירושלים)היא מושלמת וקלה. אבל אמונת הבנים היא ההגשמה, הרבה יותר קשה !! צריכים לעבור מההבטחה והגשמה!! היום, היהודים של חו"ל, "האבות", רוצים רק קבורה בארץ! (PLACE EN TERRE) זה החלק של השליה בלידה (PLACENTA)!!! יש פער בין הבנים והאבות שמתרחב.

הפסוק האחרון של הנביא האחרון , מלאכי: "והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם"

בהתחלה , האבות צריכים לעשות תשובה. היהודים של הגלות יעשו תשובה תחילה. ואז, יוכלו הבנים לעשות תשובה ולקבל אותם!!

מוזר, שהאבות בחו"ל חושבים שהארץ היא ארץ "האבות"!!! אבל הם אלה האבות!! והארץ היא של הבנים!!

כשה"אבות" ממשיכים לחכות בזמן שההגשמה התחילה, זה אסון!! בזמן הבנים צריכים להפסיק להיות אב!!

 

שאלה "שאין לה תשובה עד היום"(לפי מניטו):

למה מתחילים לספור את ישראל ומפסיקים עם שבט לוי??. נראה כאילו מי שהעתיק את הפסוקים איבד דף אחד!! כי פוקדים את השבטים מראובן ועד לוי ומפסיקים פתאום ולא ממשיכים עם שאר השבטים!!

הערה מקדימה:

  • "ויצוום .. את בני ישראל.. ואל פרעה .." יש שני קשיים:

1הקושי הראשון, החזק מכלם: לשכנע את בני ישראל! התינוק שמסרב לצאת מהבטן

2 הקושי השני: לשכנע את פרעה! האמה שלא רוצה להיפרד מהתינוק.

מתי סופרים את בני ישראל? "אלה ראשי בית אבותם .."

כדי שהשכינה תשרור על ישראל, חייב להיות מספר מינימאלי של אנשים בכל שבט ובכלל ישראל.

לכן, יש לספור כשחשוב שהשכינה תוכל לשרור ברגעים מיוחדים. חוץ מזה, אסור לספור.

וכשסופרים, מידת הדין שורה (האם הוא זוכה לשם שלו בתוך הכלל?)אז צריך לתת כופר נפש כי הוצאנו יחיד מתוך הכלל.ואז מונים את השבטים:

בני ראובן…..

בני שמעון….

בני לוי….הוא משה ואהרון…

למה מפסיקים כאן את פקידת ישראל? איפה שאר השבטים?

  1. אם זה היה כדי לייחס את משה ואהרון בייחוס של בני ישראל. היה אפשר לעשות זאת בלי לפרט ארוכות ולספור את ראובן ושמעון!
  2. הערה מקדימה:

אין מצוות לאבות. יש רק הבטחות, יש להם מידות.

אבל לבנים יהיו מצוות.כי הם עם.

כל אב היה ישראל בצורה מיוחדת. הבנים נכללים בתוך הכלל. כל מצווה היא בלשון "עתיד" ולא בלשון "ציווי"! למשל :לא תרצח. זה לא צו, זה תיאור העתיד! האבות שמעו את התורה כמידות. והבנים חייבים לקיים את המצוות כדי להגיע למידות של האבות!

המצווה הראשונה של קידוש החודש,קובעת ניסן ראש השנה, עבור הבנים. לאבות, ראש השנה היה תשרי. זה היה עבור כל הגויים. ניסן מתחיל השנה עבור ישראל בלבד. "לכם". לבני ישראל. עוברים מהאב לבן.

  1. לפני שהתורה תתחיל לצוות את המצווה הראשונה (החודש הזה..) חשוב ליצור קשר בין משה ואהרון שנותנים לנו המצוות, עם האבות!! אין התורה קשורה לישראל אלה בגלל שישראל הם בני האבות.

נסיון תשובה לע"ד: ייתכן שהתורה התחילה למנות את כל ילדי ישראל שיכולים להיות מנהיגים בעט הזאת: היא מתחילה בראובן הבכור ומונה את כל הילדים כדי לחפש אם יש משהוא שראוי להנהיג את העם, היא לא מוצאת וממשיכה עם שמעון , וכן עם לוי, עם כל פרטי הפרטים. בסוף, מוצאים שאהרון ומשה הם ראויים, הם המדברים, הם מסוגלים כי יש להם "כניסה" אצל פרעה (משה חונך בביתו) וגם אצל רוב העם (אהרון היה מאוד מקובל בעם, ולראייה הקשרים המשפחתיים שלו).

לכן, מהרגע שמוצאים אותם, מפסיקים לחפש!!

שמות אה

בע"ה טז טבת התשע"ב

מישל בן שושן

 

שמות אה

 

ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה את יעקב איש ובתו באו

  1. ואלה= "כל ואלה מוסיף על הראשונים". מה זה מוסיף?
  • כמו שהאבות היו צדיקים, כך הבנים צדיקים הם! לפחות כל הדור ההוא!
  • הגלות התחילה כבר אצל האבות (לא השעבוד!) וממשיכת עכשיו.
  1. הבאים= כל מי שרוצה לזכות בארץ כנען חייב לצאת לגלות! עשיו וויתר על זה. בני יעקב באים למצרים כמצווים לצאת לגלות. יש מהם שבאים מרצון "הבאים".
  2. את יעקב ..באו= ויש מהם שיעקב היה צריך לשכנע לבוא! ולכן יש בפסוק פעמיים "הבאים-באו" (מרצון –מוכרחים). וזולת יעקב לא היו באים!!

 

וימת יוסף וכל אחיו וכל הדור ההוא ובני ישראל פרו..

יש כאן ארבע שלבים שדרכם השעבוד התחיל בהדרגה: מות יוסף- מות כל האחים- מות כל הדור- ריבוי ישראל. בכל שלב, נוספה סיבה לשעבוד להתגבר. למרות שהשעבוד ממש, לא התחיל עד סוף ארבעת השלבים, המצב השתנה כל הזמן לרעה כדי לאפשר בסופו של תהליך התחלת השעבוד.

 

ויאמר אל עמו..

למה פרעה החליט לשעבד את ישראל? כי המצרים ידעו שמטרת ישראל היא לחזור לכנען ולהשמיד שם את הכנעני. המצרים היו האחים של הכנענים ולא רצו שישראל ילך לשלוט על אחיהם !

 

הנה עם בני ישראל רב ועצום ממנו

כל הכוח שלהם לקחו מאיתנו! אם הם עצומים זה "ממנו", מאיתנו לקחו האוכל והכוח!

 

הבה נתחכמה לו

פרעה לא רצה להרוג את כולם כי הוא ידע כי הם הכרחיים לשגשוג במצרים! לכן היה לו להתחכם: איך לשעבד אותם בלי להרוג אותם כדי שלא יצאו מארצו (הן כדי לא לאבד את כוחם והן כדי שלא יהרגו את הכנענים)

 

וישימו עליו שרי מסים

ייתכן מאוד ששרי המסים היו מישראל עצמם. מכיוון שאנו נמצאים בהתחלת השעבוד, יותר קל שישראלים עצמם יתחילו להרגיל את אחיהם בשעבוד!

 

 

וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ..

יש קשר הדוק בין שני התהליכים: עינוי ישראל וריבוי ישראל! בלי עינוי הם לא היו מתרבים ! הריבוי הוא לא בהכרח רק כמותי אלא איכותי: האדם רגיל לחיות כשבתוכו מעורבבים כוחות "רעים" ו"טובים" מעורבבים. במצבי לחץ, בשעות משבר, האדם מוזמן לעשות בירור (לרוב לא מודע ולא אינטלקטואלי). ממשבר האדם יצא יותר גדול , בצד הטוב או הרע! הוא ישתנה. הוא לא יישאר כמות שהיה . ממצב "בנוני" הוא יהפוך ליותר "קיצוני", יותר רגיש. יותר אכפתי. לטוב או לרע, אבל זה ישנה אותו.

העינוי במצרים גרם לישראל לברר הטוב שבו וגם את הרע שבו. מאלה יהיו שיצאו ממצרים ויהיו שירצו להישאר במצריים. זה יהיה הבירור האמיתי. אבל הבירור מתחיל בעינוי. הוא כרב לא יהיה עם ככל העמים.

מעניין מאוד לשים לב שעם ישראל נולד ממצב של לחץ ! הלחץ גורם לו להתעלות.

 

ויקוצו מפני בני ישראל

(לע"ד) :התהליך של עינוי ישראל על ידי המצרים וההתעלות שלהם גרמה למצרים עצמם להיות יותר "קיצוניים" במובן שגם הם התחילו לצאת ממצב של האדישות. וכך השעבוד הפך לכדור שלג שמזין את עצמו. שנאה כלפי ישראל. ישראל מתרבים, השנאה גוברת….כך ששני העמים נפרדים ועומדים אחד מול השני בקיצוניות!

 

כל הבן היילוד היאורה תשליכוהו, וכל הבת תחיון.

למה להחיות הבנות? כי המצרים רצו לשאוב את הכוח של עם ישראל בתוכם. הכוח נמצא בנשים (ראה האבות שהקפידו להתחתן עם נשי המשפחה). בלי גברים, הנשים הישראליות יצטרכו להתחתן עם המצרים!וכך ירוויחו משני הצדדים: ירוויחו את השגשוג והכוח המיוחד מישראל ולא יישאר עם ישראל שמאיים על הכנענים.

 

כי לא כנשים המצריות העבריות..

המיילדות קוראות לישראליות "מצריות עבריות" כי יש להם שני הכוחות גם יחד: הברכה מצד היותם ישראליות והכוח הפיזי בהיותן גם אזרחיות מצריות!

 

ויצוו פרעה לכל עמו לאמור: כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו

אחרי שפרעה לא הצליח לקיים את תוכניתו בסוד, עם המיילדות, הוא מכריז לכל העם שהמצרים ידאגו שהישראלים יזרקו בעצמם את הבנים שלהם ביאור. (הא"ח לומד זאת מהמילה "לאמור": שהמצרים ידאגו לכך ויאמרו לישראלים). ואכן, כל בן אשר נולד, היו הישראלים שים בתיבה ביאור. משה , כנראה לא היה היחידי בתיבה !

 

ותהר האישה ותלד בן ותרא אותו כי טוב הוא ותצפנהו שלושה ירחים:

מה ראתה יוכבד "ותרא אותו "? היא פשוט ראתה שלמרות שהוא נולד אחרי 6 חודשים בלבד, הוא מספיק בריא וחזק כדי לשרוד ולכן טיפלה בו שלושה חודשים וסיכנה עצמה .

 

ותקרא שמו משה כי מן המים משתיהו (ב-י)

בניגוד לכל מה שקדם בספר בראשית, פירוש השם בא כאן אחרי השם. בכל מקום התורה כותבת הסבר השם ואחר כך השם עצמו. (כי ראה ה' בעוני ותקרא שמו ראבון ..) למה כאן יש היפוך הסדר? הא"ה נותן שני הסברים:

  1. בתיה לא רצתה שההסבר הזה ייוודע כי זה היה אסור להציל יהודי! היא רק קראה לו משה ולנו, קוראי התורה היא נותנת ההסבר בסוד!
  2. אין ההסבר עיקרי. שמו של משה היה אמור להינתן מהרבה סיבות שאינן קשורות דווקא להסבר של בתיה. הזוהר מסביר ששם "משה" היה מתוכנן מקדמא דנן עם הסברים מאוד עמוקים. בתיה קראה לו כך מתוך רוח הקודש שהיה בה. אבל את ההסבר, היא נתנה בעצמה והוא לא עיקרי. לכן הוא בא אחרי השם ולא לפני השם. בכל המקומות האחרים ההסבר על השם הוא עקרוני ובגללו נתן שם זה.

 

ויואל משה לשבת את האיש וייתן את צפרה בתו למשה (ב-כא)

למה כתוב פעמיים "משה". היה יכול לכתוב "וייתן לו את צפורה"! אלא שציפורה היתה אמורה להינתן למושיע ישראל ששמו משה. כלומר , כמו שמשה התינוק קיבל את שמו שהיה מתוכנן כבר למושיע ישראל, כך ציפורה היתה מיועדת למשה ! כך שיתרו, לא  נתן את צפורה  לאיש הזה שנמצא מולו. אלא ל"משה".כי ציפרוה היתה בת זוגו של משה.

 

..ויזעקו ותעל שוועתם אל האלוהים..(ב-כג)

"אחת מהתפילות המתקבלות היא תפילה שמתוך צרה"

 

ויאמר אלוהים ראה ראיתי את עני עמי..ואת צעקתם שמעתי מפני נוגשיו…(ג-ז)

יש שני עניינים שונים: הגלות והשעבוד. הם לא בהכרח קשורים זה לזה. יכול להיות שעבוד בלי גלות וגלות בלי שעבוד! בתכנית של בין הבתרים, ה' אמר לאברהם שישראל יגלו  וגם שהם ייענו על ידי העם שאצלם הם גולים.

קץ הגלות עדיין לא הגיע.

לא כתוב "ואת צעקתם מפני נוגשיו, שמעתי" אלא "ואת צעקתם, שמעתי מפני נוגשיו"!!

אבל כמות העינוי עברה את המכסה!! כי המצרים הגזימו בעינוי. לכן, "בזכות" העינוי הרב של "נוגשיו", ה' החליט שאי אפשר להשאיר אותם יותר בגלות!!! והחליט להוציאם!

זה מאוד מעניין!! כמות הסבל יכול להחיש את הגאולה אפילו אם זה עדיין לא הזמן!!

 

סיום השעבוד:

השעבוד הסתיים, לפי הא"ה מיד כשהמכה הראשונה התחילה. ואז, נשארו עוד שנה ללא שעבוד, בזמן המכות. למה? כעי הם היו צריכים להגיע למ"ט שערי טומאה!!

בהמשך להיגיון של "כאשר יענו אותו כן ירבה" (לעיל), יש חשיבות רבה שישראל יגיעו ל49 שערי טומאה כדי שיוכלו , בעתיד להגיע ל49 שערי קדושה!!

אם היו יוצאים קודם הזמן, היו מגיעים, למשל, "רק" ל46 שערי טומאה, ואז ישרא , אף פעם לא היה יכול להשיג את 49 שערי הבינה!! ככול שהם התנסו ברע כך הם יוכלו לברר את הטוב!!!

זה מסביר למשה משה לא הצליח להגיע לשער ה50 של הבניה: כי ישראל לא נשארו עוד ל50 שערי הטומאה! כי זה היה מסכן את החיים שלהם. זאת אומרת שהשער ה50 של שער הבינה קשור לחיים ולמוות!!

 

 

 

ועתה לך ואשלחך..

למה שני מילים "לך" ו"אשלחך"? ה' הודיע בזאת למשה כי יהיו הרבה שליחויות! לך עכשיו ואשלחך עוד הרבה !!

 

ויאמר אלוהים אל משה אהיה אשר אהיה . ויאמר כה תאמר לבני ישראל אהיה שלחני אליכם:

למשה, ה' הסביר את שם "אהיה": זה פירוש "אשר אהיה" כלומר פירוש שם אהיה.

אבל לישראל, אין סיבה ואין אפשרות להסביר להם "אשר אהיה" ויש להגיד להם רק "אהיה"

ומה הפירוש של "אהיה"?? (לע"ד) העיקר בשם הזה והחידוש בו, הוא האות הראשונה שמורה על "אנוכי". כלומר, אני כאן. אני בעצמי נמצא כאן, אמצא כאן תמיד בעת צרה. כלומר, שאהיה הוא שם של הרחמים הגדולים. כי האדם שנמצא בצרה זקוק מעל לכל לדעת שיש משהוא איתו. לא רעיון אלוהי, לא אמונה באל, לא מילים טובות והבטחות. אלא מציאות , נוכחות של ה' על האדם הנמצא בצרה! וזאת, רק משה יכול להבין כי הוא ראה את ההתגלות של ה'!! רק מי שחווה את ההתגלות יכול להבין את הפירוש "אשר אהיה". אבל מי שלא חווה זאת, צריך להסתפק בהבטחה ובהרגשה כשזה יקרא, שה' נמצא כאן על ידו כדי לעזור לו, או לפחות, אם לא לעזור, אז להיות כאן. כמו שכתוב "עמו אנוכי בצרה"!!

לכן, השם הקרוב ביותר של "אהיה" הוא "אנוכי" שיתחיל בו את 10 הדברות!

 

ה' אלוהי אבותיכם..שלחני אליכם..(ג-טו)- וגם פסוק(ד-ה)

ההשגה של שם ה' חייב לעבור דרך הזיקה אל האבות. אין היהדות נקנית ,אלה בעיקר בהולדה!

אין האדם יכול להבין את חזיון הנחש (ראה למטה) אלא אם נגלה אליו אלוהי אבות העולם!!

 

 המטה הנהפך לנחש ולהיפך

הנחש הוא היצר הרע. הנחש הקדמוני. האות הוא שיש באדם אפשרות להתגבר על היצר ועל כל הכוחות הרעים. "זה בידו" של האדם. והוא יכול לאחוז , אפילו בזנבו (המקום המסוכן ביותר כי הראש פנוי לנשיכה!) ולהפוך אותו למטה יבש ביד. ועם המטה הזה, יכול האדם אחר כך לעשות פלאים! אחרי שהוא הראה שהוא מסוגל לשלוט על הרוע שבו והרוע שמסביבו , הוא יכול לעשות פלאי פלאים!!

אבל הכוח הזה, יפה רק אם נשתייך לאבות!! למסורת ולתולדה!(ראה לעיל)

 

יהיו לדם ביבשת

אות הדם: משה ייקח מים ומהרגע שיפלו על היבשה הם יהפכו לדם. ולא כמו במכה של דם. אז, אהרון הכה את היאור והפך לדם ביאור עצמו. כי משה ניצול מהיאור ואיננו ראוי להכות היאור בעצמו. לכן, כאן, המים יהפכו לדם רק כשהם יהיו ביבשת!

 

 

וייחר אף ה' במשה ויאמר הלא אהרון אחיך הלוי ידעתי כי דבר ידבר הוא וגם הנה הוא יוצא לקראתך וראך ושמח בלבו(ד-יד)

אחרי שמשה טען שאיננו יכול לקחת על עצמו המשימה בגלל היותו "ערל שפתיים", ה' הבטיח לו "אהיה עם פיך" כלומר, אל תדאג, אני אסדר את העניין ברגע שאתה תדבר, לא תהיה ערל שפתיים! אבל משה "לא האמין" ואמר "שלח נא ביד תשלח"! לכן ה' כעס מאוד. וזה גרם שהמום של משה לא נעלם בכלל אלא נשאר אצלו!!

כאילו ה' אמר לו:"אם אתה לא מאמין ברפואתך, אז אתה לא תתרפא!!

אהרון היה גם הוא ערל שפתיים!!. היה לו אותו המום כמו למשה!! אבל, אהרון היה בעל אמונה , בטחון בה', שמחה גדולה והוא לא דקדק וחקר כל פחד. לכן, ה' ירפא אותו ויוכל לדבר. וזה פירוש "דבר ידבר" כלומר עכשיו הוא מדבר כמוך אבל הוא ידבר ללא מום!

זה מה שלדעת הגמרה בשבת (קל"ט) אומרת במילים שלה: הכהונה היתה אמורה להינתן למשה , אבל, בגלל התכונה הזאת שלו, חוסר האמונה והביטחון והשמחה, נתנה לאהרון. אהרון , אפילו אם הוא היה הבכור, לא נעליו שמשה יקבל תפקיד המושיע והוא "בא לקראתך" ו"שמח בלבו" תכונות הכרחיות לכהונה!!

 

ויהי בדרך במלון..(ד-כד)

משה היה מובטח שלא יינזק בדרכו כי הוא היה שליח מצווה.אבל מהרגע שהוא הפסיק לרגע להעסוק בשליחות שלו והוא התעסק בענייני המלון, אז באה הסכנה !!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שמות מי

בע"ה כג טבת התשע"ג

מישל בן שושן

 

שמות מי

 

  • ויאנחו בני ישראל מן העבודה ותעל שוועתם אל האלוהים..

זו התחלת הישועה: כשהאדם מתחיל להרגיש שיש לו בעיה והוא מתחיל להתפלל כדי לפתור אותה, זה כבר התחלת הפתרון.כי עיקר השעבוד היה בזה שישראל לא הרגיש שהם נמצאים בשעבוד! (חלק ב)

 

  • שתי השאלות של משה במעמד הסנה:
  1. "מי אנוכי כי אלך אל פרעה"

כלומר איזה תכונות יש בי כדי שתבחר בי?

לשאלה הזו ה' עונה לו:"כי אהיה עמך" כלומר שמתי לב שאתה "מכור" לגמרי לשליחות שלך, ללא נגיעות אישיות. אתה מוכן להילחם עד הסוף עבור האידיאות שלך ! אתה מוכן להיפרד מכל ההנאות , הנגיעות והתאוות שלך כדי לשרת את העניין שעבורו אתה נלחם. השם "משה- כי מן המים משתיהו" פירושו שהוא משוי מן המים. המים הם סמל לתאוות האישיות. והוא יכול להתנתק מכל תאוותיו למען דבקותו ברצון ה'. וזה פירוש שה' "עמו". "כי אהיה עמך" . מה שחשוב לך הוא אך ורק מילוי השימה. (משה היה מוכן לאבד את מעמדו כנסיך מצרים כדי להציל יהודי מיד גוי. הוא יהיה מוכן להיפרד מאשתו כדי למלא את משימתו המיוחדת..)

  1. "וכי אוציא את בני ישראל"

השאלה השנייה היא על תועלת היציאה. האם היא רק יציאה משעבוד והצלה מצרה או שמה יש בה מתרה יותר גבוה. האם היציאה "היא רק בעולם הזה או גם לקראת עולם הבא" כלומר האם אתה מתכוון להוביל את העם למשהו יותר רוחני מאשר רק יציאה משעבוד פיזי? והתשובה של ה' ברורה: כן, יש לי מטרה גבוה יותר :"בהוציאך את העם.. תעבדון את האלוהים על ההר הזה". כלומר היציאה היא רק שלב ראשון בתוך תכנית רחבה יותר, רוחנית ונשגבה יותר.

 

  • שלושת האותות

ה' נותן למשה שלושה אותות(המטה לנחש- היד מצורעת והמים לדם). למה?  כי משה שאל שאלה עקרונית:

אם אתה רוצה להוציא את ישראל ממצרים, להביאם מנקודה א' לנקודה ב', למה להאריך את הזמן ולסבך את העניינים? תעשה זאת באופן מהר! מה משמעות ה"תהליך" הארוך והמייגע של היציאה בשלבים. למה כל הדיבורים, השכנועים,המכות…?? הרה אתה ה' שולט על הכל! ה' עונה לו שהוא יותר מעוניין בתהליך מאשר בתוצאה!!  התהליך ידרוש מהעם , מפרעה, ממנהיגי העם (כולל מרים ואהרון) וממשה עצמו, להפנים מהלכים חשובים מאוד. העבודה הפנימית של האדם חשובה יותר מהתוצאה!! אין היציאה לבדה יכולה להוות פתרון ל"גאולה". אנו יוצרים עם שתפקידו מורכב בהיסטוריה. היציאה ממצרים היא תהליך שילווה את כל משך ההיסטוריה!  במשך שהות העם במדבר, יתפתחו סיפורים שיעמיקו את ה"תהליך" החינוכי הזה:

  1. המטה הופך לנחש ושוב למטה: התהליך הזה הוא מופנה כלפי העם עצמו. ה' מודיע למשה שיש בתוך העם רצונות, יצרים.(נחש) שהם לא נראים בהתחלה (נראה מטה) אבל שהם יכולים להתפרץ . ואת היצרים האלה חייב האדם לדעת להתמודד נגדם ולהביא אותם לשרת את הטוב! (לקיחת הנחש בזנבו וחזרתו למטה). המטה הוא האדם. הנחש הוא היצר שבו . הסיפור של התלונות של העם במדבר והנחשים השרפים שיבואו לנשוך אותם יהווה פיתוח של העניין הזה. זה יבוא על תיקונו כי משה יעשה נחש נחושת שירפא הנשוכים. יש תיקון לבעיה הזאת בתורה עצמה. הנחש יהפוך שוב למטה.
  2. היד המצורעת: זה מופנה יותר כלפי מרים ואהרון, המנהיגים. האדם יכול להיות בעצמו המקלקל. על ידי הלשון הרע, חוסר האמונה בשני, החשדנות , חוסר הפרגון, יכולים לקלקל את האדם עצמו! העניין הזה יבוא לידי ביטוי המוני על ידי צרעתה של מרים. עניין זה יוכל גם הוא לבוא לידי תיקון. מרים תחזור לחיק העם אחרי דיני טהרת הצרעת. ידו של משה תתרפא.
  3. המים לדם: עניין זה כנראה מופנה אל משה עצמו. זה יבוא לידי ביטוי בסיפור הכאת הסלע במי מריבה. יש לשים לב שהבעיה הזאת לא נפטרה בתורה! משה לא ייכנס לארץ! ואכן, הדם לא חוזר להיות מים כמו שאר האותות שמתקנים עצמם בו במקום!

 

  • משה ואהרון

בסוף סיפור הסנה, ה' דורש ממשה ללכת לפגוש את אהרון. צורת המפגש מלמדת שכל סיפור הסנה , מטרתו היתה לחנך את משה ! להכין אותו לתפקיד . בירור העניינים מאוד חשוב. לא רק עבור משה עצמו אלא עבור הקורא!

משה ואהרון הם שני אחים. וכמו כל האחים בתנ"ך הם שונים מאוד ומשלימים אחד את השני! וכל מה שמחכים לו מהתחלת ספר בראשית הוא : האם שני אחים, השונים אחד מהשני, יוכלו לשלב את תוכנותיהם ולעבוד ביחד? קין הרג את הבל. ישמעאל גורש. עשיו נדחה. יוסף נמכר. וסוף סוף, משה ואהרון משלבים ידיים!! בנקודה הזאת, הגאולה יכולה להתחיל!! כי כל הצלחת סיפור עם ישראל יהיה תלוי ביכולתם לאחד כוחות בין האחים!!

ועכשיו נעבור לפרטי הפירוש עצמו:

"וילך ויפגשהו בהר האלוהים וישק לו"

מתארים את המפגש בצורה פרטנית וכנראה מיותרת! הרמ,י מפרש את המדרש (רבה ח-ה) שמסביר זאת:

"חסד ואמת נפגשו צדק ושלום נשקו"

משה הוא בעל הצדק והאמת. משה מחפש את האמת ומסרב לעשות פשרות. הוא הולך עד הסוף כדי למצוא וליישם את האמת.(למשל, הוא  הרג את המצרי המכה וקורא למכה היהודי "רשע"!). והוא נבחר בזכות התכונה הזאת (ראה לעיל).

אהרון לעומתו, הוא בעל מידות השלום והחסד. הוא דורש שלום, מחפש כל דרך להשכין שלום בין אנשים ועושה חסד עם האחר. הוא גם נבחר בזכות המידות הטובות האלה.

אבל שניהם , אם כן,הם בעלי מידות הפוכות! וכל אחד זקוק להשלמה על ידי מידות חברו!

משה לבדו לא יוכל להביא לגאולה! ואהרון גם כן ! הרצון לשלום ואהבה כלפי האחר לא יכול להביא לבדו לגאולה כי יהיה צורך בפעולות אלימות והכרעות כואבות. הצדק והאמת לא יוכלו להתאים להנהגת בני  האדם!

המדרש תנחומא מספר:

בבריאת העולם, ה' שאל את החסד האם לברוא את העולם. החסד הסכים כי העולם מלא חסדים

הוא שאל את האמת והוא סירב כי העולם מלא שקרים

הוא שאל את הצדק והא הסכים כי העולם מלא צדקות

הוא שאל את השלום והוא סירב כי העולם מלא קטטות!!

מה עשה ה'? הוא השליך ארצה את האמת וברא את העולם!

 

מפרש הרמ"י: כשה' "זרק את האמת ארצה", זה לא אומר שהוא זרק אותו החוצה או שהוא החליט לא לקחת בחשבון את עמדתו של האמת אלא ההשלכה ארצה , פירושה, שהוא ביקש מהאמת לרדת ארצה וללמוד לחיות עם המציאות! לרדת מהגובה שלה ולרדת לחיות את החיים האמיתיים המסובכים והמורכבים של הארץ ! וכך, אחרי שהאמת "פגשה" את המציאות, היא התמתנה והסכימה! וכך השלום  והצדק מצאו עצמם מוכנים "להתנשק" ולחבור יחדיו ! כי האמת כבר חונכה , ירדה ארצה ועכשיו "אמת מארץ תצמח"!

נסכם זאת בטבלה:

אהרון משה
נפגשו חסד (מסכים על בריאת העולם) אמת (לא מסכים עם בריאת העולם) בהתחלה

מסכים אחרי שהושלך ארצה

נשקו שלום (לא יברא העולם בהתחלה

מסכים אחרי שהאמת "חונכה"

צדק (אמר "יברא העולם")

 

כל מעמד הסנה הביא את הריכוך של מידותיו הקיצוניות של משה ולמפגש עם אהרון מאפשר את השילוב בין המידות הנחוצות לגאולה!!

 

למה הרעות לעם הזה?

משה שאל למה יש לעם ישראל לעבור את כל הייסורים האלה ובמיוחד הכבדת השעבוד ומכות מצרים?

ה' ענה לו שהתהליך הזה הכרחי כדי להוציא מליבם של ישראל את השעבוד ואת הגלות! כי המטרה היא לא היציאה הפיזית בלבד אלא היציאה הרוחנית. וקשה יותר  להוציא את הגלות מלבם של שיראל יותר מאשר את ישראל מהגלות!

 

 

שמות שמ

14-01-09

מישל בן שושן

 

 

שמות שמ

 

 

 

מתי יש כוח לאויב? (ה)

 

  • מדרשים  רבים אומרים שמהרגע שיוסף מת, התחיל השעבוד. ישנם מדרשים אחרים שאומרים שמהרגע שיעקב נפטר או שהאחים מתו או אפילו כל אנשי הדור ההוא מתו אז התחיל השעבוד.

ה"שם משמואל" מסביר עניין גדול וחשוב בעקבות המדרשים האלה:

ליוסף היה כוח של התחדשות, של חיות. הוא פעל כל הזמן בהתרגשות והתחדשות. זה הקרין על כולם. וזה נתן לעם ישראל במצרים כוח החיות וההתחדשות. מהרגע שהוא הפסיק להקרין זאת, אחרי מותו, היתה ירידה של כוח ההתחדשות בישראל וזה עצמו נתן כוח ההתחדשות לאויבים של ישראל! לכן כתוב :"ויקם מלך חדש על מצרים". המצרים לקחו את כוח ההתחדשות שישראל עזבו!

(אפשר לתאר אותו תהליך כשיעקב או שאר בניו מתו. כל אחד הקרין כוח חיות משלו והשעבוד התחיל בהדרגה , יחסית לאובדן כוח ההתחדשות בישראל!!)

וזה נכון ברמה הלאומית וגם ברמה האישית.

מהרגע שהאדם מפסיק להזין בתוכו כוחות החיים, השמחה, ההתחדשות, מהרגע הזה, כוחות ה"רע" שבו או שמחוצה לו מתחילים לקבל תנופה מאותם דברים שהוא עזב והם מתגברים והוא נפגע מהם. הוא יכול להיכנס לדיכאון, למחלות, לפחדים, או אפילו להפסדים בקרבות מול האויב.

גלות מצרים התחילה רק כאשר לישראל לא היה יותר כוח לעבוד בשמחה, בהתחדשות..!

שני המהלכים המקבילים: החלשות האדם והתגברות כוחות הנגדיים, מזינים אחד את השני! ואפשר להבין כך את רוב הדברים שקורים לאדם או לעם ישראל!!

ועד שמתו כל האנשים שבאו מארץ ישראל ושנתנו כוח התחדשות לעם, השעבוד לא התחיל. כנאה, בגלות כוח ההתחדשות מאוד קשה להשגה ללא כוחות מיוחדים שבאים למשל מארץ ישראל.

לכן, כתוב "אלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה" ולא "שבאו (מזמן) למצרים". כאילו הרגע, אחרי מות כל הדור הגיעו למצרים. ועד עכשיו חיו על ה"מצברים" של הבאים מארץ ישראל.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בני בכורי ישראל (ז)

 

עם ישראל הוא לא העם הראשון!

הוא אולי העם הראשון שהתחיל להכיר לעולם את הבורא ולכן הוא ה"בן" הראשון שהודיע לכולם שיש "אבא" בשמים!

אבל , בעזרת המהר"ל, השם משמואל נותן מימד מעניין מאוד למושג הבכורה של עם ישראל:

לפי המהר"ל, בן נקרא בכור כי הוא חי ללא צורך באחיו. הוא , לבד, חפר את מקומו בעולם , בלי להיעזר בדוגמה של אח גדול יותר.

כמו כן, עם ישראל, חי במצרים "לבד". ללא עזרת הבורא, ללא עזרת עם אחר. אפילו ללא עזרת איש לרעהו מרוב סבל.

לכן, ה' קורא לו "בכורי". כי הוא הצליח, בניגוד לכל העולם להמשיך להחזיק בזהותו למרות כל הרוחות שנשבו כנגדו בעולם.!!

 

 

 

 

 

למה ישראל יצאו ממצרים ללא כל זכות מצידם?(ז)

 

נראה שה' עשה דווקא הכל כדי שהיציאה מהגלות, ובמיוחד מגלות מצרים שהיא אב טיפוס לכל הגאולות הבאות ) תהיה ללא התעוררות מלמטה!

הרי הוא יאמר להם בים "ואתם תחרישון". אל תעשו כלום אני מטפל בכל!

וגם כאן, ה' עושה כך שפרעה מקשה את השעבוד מיד אחרי התחלת תהליך הגאולה (בסוף הפרשה): לישראל אין יותר אפשרות לקיים את השבת שמשה דווקא רצה ללמד אותם!! (משה כן רצה שלישראל יהיו מעשים שיזכו אותם ביציאה!). אפילו את אפשרות להתאחד, להתאגד כעם נלקחה מהם דווקא עכשיו שהם חשבו להתאחד ביחד! פרעה( בהנחיית ה'!) מצווה שלא יתאספו!. "לא תאסיפו" עם "אלף" כי כוח האסיפה ביחד של עם ישראל הוא זכות גדולה שיכולה לאפשר להם מייד את הגאולה , בזכות!. כמו שיעקב אמר "האספו ואגידה לכם מה יקרא לכם באחרית הימים". אפילו זכות האסיפה מנע מהם ה'. ועל כך משה כעס. ה' הסביר לו מייד : זה מתוכנן: כדי שבגאולות הבאות, הם לא יצטרכו לעשות כלום. מהרגע שאני מוציא אותם ממצרים ללא זכויות, זה נותן להבא לגאולות שיבואו, שלא יצטרכו התעוררות מצידם! הם רק צריכים להשתתף מינימאלית (על ידי קרבן פסח ..)ולא יותר. "בעתיקא תליה מלתא" . הגאולה באה ממקום עליון שלא תלוי בזכות עם ישראל. רק בזכות אבות, זאת אומרת מהעובדה שהם בני ישראל ותו לא.

 

 

 

 

 

 

 

 

מה תועלת השעבוד? (יד)

 

  • לשעבוד יש שלושה רבדים:
    1. "וימררו את חיים בעבודה קשה, בחומר ובלבנים
    2. , ובכל עבודה בשדה,
    3.  את כל עבודתם ,אשר עבדו בהם בפרך".
  • בזהות הישראלית יש שלושה מימדים שהם היו צריכים לברר בשעבוד מצרים כי הם לא היו "מודעים" לכך. הם:
    1. ביישנים,
    2. גומלי חסדים
    3. רחמנים.
  • המידות האלה , נוסדו על ידי אבותם
    1. אברהם
    2. יצחק
    3. יעקב
  • השעבוד נועד לעזור להם לברר, ל"צרף" כמו שמצרפים כסף מתוך הסיגים,להתמרק, לגלות את גבולות המידות האלה, לברר אותם מקליפתם..
  • למשה נתנו שלו אותו שונים שישכנעו את ישראל שאכן, אפשר להוציא אותם מכל שלושת השעבודים האלה. כל אות מורה להם שהיציאה מהבירור , מהשעבוד הזה אפשרי. לכן שלושת האותות היו נחוצים להסביר להם זאת , היו נחוצים כדי שיאמינו למשה ולתכנית הגאולה. לא שאות אחת יותר "משכנעת" מהשנייה. כי אז משה היה יכול להראות להם האות הכי משכנעת ולא היה צריך לשני האותות האחרים. שלושת האותות מהווים יחידה אחת שכל אחת ממרכיביה פונים לצד אחר של השעבוד, של המידות, של הגאולה.
    1. אות הנחש
    2. אות הצרעת
    3. אות הדם.
  1. ביום שבת, לכל אחד  יש את האפשרות לחוות את בירור שלושת המידות האלה בעזרת שלושת הסעודות של שבת.

 

 

 

גלות מצרים האבות מידות ישראל שלוש האותות סעודות השבת
עבודה קשה,

בחומר, ובלבנים

אברהם גומלי חסדים 2-צרעת בוקר סעודה שנייה
ובכל עבודה

בשדה

יצחק ביישנים

(יראה מהדין)

3-דם ערב סעודה ראשונה
בפרך יעקב רחמנים 1-אות הנחש מנחה

סעודה שלישית

 

 

 

  • מה ההבדל בין "גמילות חסדים" ל"רחמנות"?:
  1. הגומל חסד: בוער אצלו הצורך לעזור , לתת לזולת. כל עוד הוא לא "סיפק" את הצורך הזה, זה בוער בו. הוא "נרגע" כשהוא עוזר לשני! לכן הוא יוזם מתן חסד לאחרים. כמו אברהם שהיה מחפש אורחים או מגייר אנשים.
  2. הרחמן, אינו מונע מצורך כזה. אבל אם בא אליו מקרה של עזרה, הוא נענה אליה בחיוב. יעקב לא יזם שום מהלך אקטיבי. אבל כשזה הגיע אליו הוא היה רחמן ודאג לבנים שלו כ"אב רחמן" או לביתו..

 

  • הקשר בין המידות לאבות:
  1. גמילות חסדים נקשר בתבעיות לאברהם.
  2. מידת הבושה, היא היכולת לירא מכוח עליון. להכיר בעליונות הבורא. "יראת שמים", ההיפך מעזות הפנים. יצחק הוא זה שייסד את מידת היראה, "פחד יצחק". יצחק יצא לשוח "בשדה". והעבודה "בשדה" פונה להיפך המידה הזאת בדיוק.
  3. מידת יעקב היא מידת הרחמים. כמו שמבורר בכל המקומות.

 

  • הקשר בין המידות לשעבודים:
  1. גמילות חסדים: זה הרצון הפנימי לתת ,למצוא משהוא אחר שאפשר לתת לו. מול מידה זו יש את ההיפך: הרצון למצוא משהוא (לא חשוב מי) שיספק את היצר להזיק! לקחת אדם אחר או עם אחר ולשעבד אותו ב"עבודה קשה".
  2. ביישנות: היכולת להיכנע . עבודה ביראה. הרגשת בושה. מול מידה זו, היו צריכים לעשות "עבודות השדה" שהם עבודות נלוזות, משפילות כמו הוצאת הזבלים וחפירות באדמה.
  3. רחמנים: מול הרחמנות, עבודת "פרך" שמטרתה רק להזיק , אפילו שלא בתועלת המעביד. ללא כל סיפוק צורך המשעבד. כמו שהרחמים הם, במידה ההפוכה, הענקת עזרה ללא כל צורך לסיפוק צורך הנותן.

 

  • הקשר בין המידות לאותות משה:
  1. הנחש:הנחש אינו נהנה בנשיכתו. כוונתו רק להזיק. לכן , הוא מקביל לעבודת הפרך: במיוחד כשהוא חוזר להיות מטה: המסר הוא: אפילו אם יש לכם הרגשה שמצריים מזיקים לכם ללא כל צורך, רק ברשעות חינם, הנה אותו שזה יכול להיפסק בן רגע. הם רק התגלמות של נחש והנחש לא ישאר כל הזמן נחש!
  2. הצרעת: מראה לבן. (מראות הצרעת הם 72 במספר, גמטריא של חסד!) יש בחסד אפשרות לגרום לטוב או לרע. כמו שה"נגע" יכול להיות קרוב ל"עונג"!. איסור עריות יכול להיות "חסד". הלבן הוא אות לטהרה וגם אות לטומאה.
  3. הדם: המים הופכים לדם. דם סמל למידת הדין.יצחק יסד את מידת הדין ויצאו ממנו יעקב ועשיו. עשיו היה דין בקליפה. הוא היה רוצח, שפך דם. כלפי הדין, האדם מתבייש. עז הפנים אינו מפחד מאימת הדין.